Total vurderingssvikt fra Stoltenberg

KONGEN MANGLER: Statsminister Jens Stoltenberg og Forsvarssjef Harald Sunde under tildelingen av Krigskorset 8. mai. Foto: Magnar Kirknes VG

Regjeringen ville stå i sentrum da de første moderne krigskorsene ble delt ut. For å markere at de rødgrønne hadde forlatt sin småfeige og unnvikende innstilling til norske soldater i krig. Derfor fikk kongen husarrest.

Få dager er så knyttet til det norske kongehuset som frigjøringsdagen 8. mai. Få hendelser i norsk historie er så knyttet til kongehuset som andre verdenskrig. Ingen norske statlige institusjoner er nærmere forbundet med kongehuset enn Forsvaret.

Kong Harald er innehar de øverste gradene i alle forsvarsgrener. Han har, som sin farfar, sin far og sin sønn, utdannet seg i Forsvaret. Båndene mellom heltene fra andre verdenskrig er svært tette. Da først kronprinsen, og siden kongen kom hjem til Norge i 1945, var det Gunnar «Kjakan» Sønsteby, Max Manus og de andre fra Kompani Linge og Oslogjengen som var livvaktene deres. En av dem, Erling Lorentzen, ble senere gift med prinsesse Ragnhild.

Da Norge endelig skulle la dagens krigshelter fra Afghanistan ta plass ved siden av Sønsteby. Manus, Joachim Rønneberg og de andre, ble det symbolisert gjennom å gi noen av dem Krigskorset med sverd. Den samme dekorasjonene som Kong Haakon VII flere ganger overrakte nordmenn for innsats under andre verdenskrig.

Det hadde selvfølgelig vært naturlig om kong Harald hadde delt ut krigskorsene sist søndag. Ikke bare naturlig, det hadde vært et strålende symbol på alt det Regjeringen har sagt om disse utdelingene. At vår tids helter tar plass ved siden av fortidens. Og at hele Norge takker dem for den innsatsen de har gjort.

Finnes det noe bedre symbol på hele Norge enn kongen?

Tydeligvis. I hvert fall var det viktig for Jens Stoltenberg og Regjeringen at kong Harald holdt seg borte fra festningsplassen på Akershus da medaljene skulle overrekkes Eirik Johan Kristoffersen, Jørg Lian og familien til den avdøde Trond André Bolle.

Regjeringen har det siste året jobbet iherdig for å støtte og ære norske soldater som gjør en innsats i internasjonale operasjoner. Det er utarbeidet store programmer for veteraner. Det er slutt på tiden da statsråder ikke møter opp når kontingenter kommer hjem fra krigen. Og til slutt klarte man også å skjære gjennom de politiske hindringene som sto i veien for å dele ut Krigskorset.

Dette er Stoltenberg og hans kolleger stolte av. Så stolte at de ville bruke utdelingen av krigskorsene til å fortelle norske soldater og resten av befolkningen at den rødgrønne regjeringen fra nå av står last og brast med dem som den sender i krigen.

Da var det ikke plass til kong Harald. Han hadde forstyrret regien og budskapet.

At Norge deltar i kriger og konflikter i utlandet er selvfølgelig basert på politiske avgjørelser. At vi de siste årene har bygget opp et Forsvar som er i stand til det, er også en politisk beslutning. Det er Regjeringen som må forsvare seg mot kritikk når det gjelder forsvarssaker. Enten det er nedrig behandling av veteraner, eventuelle dårlige holdninger eller manglende resultater på bakken.

Det går an å forstå at Jens Stoltenberg derfor også ville ha æren for at Norge igjen deler ut Krigskorset. Men særlig pent ble det ikke. Vi får bare håpe at hederen som de dekorerte opplevde ikke har fått en bismak, nå som det politiske spillet rundt overrekkelsen har blitt avslørt av Dagbladet.

Tankegangen som ligger bak Stoltenbergs strategi er interessant. Norsk idrett er jo også i høy grad et produkt av politiske avgjørelser. Det er politikerne som har bestemt at det skal brukes penger på å utvikle verdens beste skiløpere i Norge. Og at det skal brukes over en milliard på et flott nytt anlegg i Holmenkollen.

Så hva blir det neste? At kong Harald skal nektes adgang til Holmenkollen når det er Ski-VM? Fordi han står i veien for norske politikere som ønsker å sole seg i glansen av sine egne vedtak.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

183 kommentarer

  1. Nå har vel ikke Harald gjort seg fortjent til disse gradene utover at han er født inn rett familie (hvilket jo er en historisk kontingens eller tilfeldighet). Er disse gradene basert på noe mer enn kun utdannelse? Hva har han prestert for å få disse gradene?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    You - mai 10, 2011 at 1:28 pm
  2. Dårlig konspirasjonsteori med mange skrivefeil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Preb - mai 10, 2011 at 1:31 pm
  3. Helt enig, regjeringen/stoltenberg har vist sitt sanne ansikt opptil flere ganger, spørsmålet er hvor ofte keiseren uten nye klær skal få lov til å sprade naken i gatene våre?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lise - mai 10, 2011 at 1:33 pm
  4. TYPISK KOMMUNISTER.!!!!!!! når skal Norge bli kvitt disse møkkafolka som kjører Norge på ræva?????????

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    taxithor - mai 10, 2011 at 1:33 pm
  5. Godt sagt! For å bruke et godt nord-norsk uttrykk så har Stoltenberg “drette på drage”. Det er en direkte skam at Kongen blir utelatt i en sånn sammenheng.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Reinold Lederle - mai 10, 2011 at 1:33 pm
  6. Jeg er så enig med deg som det kan gå ann å bli. Det gjelder ikke bare signalet det sender det norske folk, og verden forøvrig, men tenker også på disse guttene som har gjort en så stor innsats og belønningen de fortjener.

    Da blir det feil å sende en representant fra stortinget, dog statsminister eller ei, for å belønne dette. Jeg ser egentlig litt på dette som et hån mot kongehuset og mot tidligere krigshelter. Vi er offisielt ikke i krig, men de handlinger som blir gjort av nordmenn i krig, selv om det er i andre land og ikke Norge selv er truet, er ikke mindre av den grunn.

    Jeg håper ikke disse guttene lar denne skuffelsen gå inn på seg, for med livet som innsats så burde de få den høyste beløøningen som kan gies for dette, av den øverste i forsvaret som er Kongen.

    Vis verden at monarkiet står sterkt!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jarl Ivar - mai 10, 2011 at 1:34 pm
  7. Jeg tror nesten ikke det jeg leser….. er det virkelig mulig at vår statsminister har bestemt dette? I så fall har han en mangel på vurderingsevne som til de grader diskvalifiserer han fra å ha jobben som statsminister. Dette er faktisk veldig alvorlig….. jeg finner ikke andre ord enn FY SKAM!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sjokk Ert - mai 10, 2011 at 1:35 pm
  8. flott skrevet. her har han “fucket” det skikkelig opp for seg selv. skammelig. håper virkelig han får “svi” for dette. å sette seg selv høyere enn kongen hører ikke noe sted i dette landet, og spesielt ikke statsministeren vår. Trekk deg. Det skulle bare mangle.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter - mai 10, 2011 at 1:36 pm
  9. Jens bør med umiddelbar virkning avgå som statsminister! Dette er uhørt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per Holm - mai 10, 2011 at 1:37 pm
  10. Enda et eksempel på denne regjeringens hovmodige ministre.De har mistet bakkekontakten for lenge siden.
    Kong Harald er jo en joprdnær og jovial person, utrolig at han ikke fikk delta.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marianne Bødtker - mai 10, 2011 at 1:37 pm
  11. Skammelig av jens. Her burde våre helter ha blitt æret på den måten de fortjener og ikke bli gjort til en politisk gjenstand

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Håvar Krane - mai 10, 2011 at 1:37 pm
  12. Rart at ikke røde Kristin satt ved Jens sin side søndag:)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kim - mai 10, 2011 at 1:39 pm
  13. Jeg sitter igjen med bakoversveis over hvor kynisk det politiske spillet kan være, selv på en dag der politikk og prestisje ikke burde stå i fremste rekke. Dette blir i tillegg så usannsynlig trangt, barnslig og sneversynt når det kommer til overflaten.

    Dette burde være en pinlig sak for Stoltenberg og Regjeringen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Rune - mai 10, 2011 at 1:39 pm
  14. Hva blir det neste? Vel, at Harald går av med pensjon som normale folk og at sønnen hans skaffer seg en ordentlig jobb.

    Denne saken illustrerer at vi klarer oss utmerket uten en konge til å dele ut medaljer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mads - mai 10, 2011 at 1:39 pm
  15. Takk for meget godt innlegg av Frithjof.

    Ja, denne saken er ikke bra. Dessverre et symbol på mye av det regjeringen har stått for.

    Den er også et påfallende godt bilde på det verste denne regjeringen har stått for:
    At den vil ha bort Kongenes Konge, og alt som er bygd på han i landet. Og at den vil ta æren selv og sole seg i glansen, istedetfor å gi Kongenes Konge ære.

    Kanskje dette er deres siste mulighet til å snu?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristofer - mai 10, 2011 at 1:41 pm
  16. Det er ikke første gang at Stoltenberg og hans indre sirkel driter på draget.Er det grimstad som er forståsegpåer, og SV han søker råd hos. Stakars Faremo som ror og ror. Der tapte du og dine valget. La oss få en statsminister med rett dømmekraft. Denne regjøringen bærer for mange staur som spriker.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    per w - mai 10, 2011 at 1:41 pm
  17. For å bruke et litt ungdommelig språk; “kødder du med Kongen, kødder du med alle nordmenn”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ole Frantzen - mai 10, 2011 at 1:41 pm
  18. Arbeiderpartiet, med SMK i front, har en langsiktig plsn med kongehuset. De ser at dagens konge er i ferd med å vokse inn i rollen etterhvert sin får, og et kronprinspar som blir rollemodeller for fremtid og sin generasjon. Spør Stoltenberg følgende spørsmål: 1. Har regjeringen diskutert og klargjort at kongen ikke skal våre med i andre sammenhenger? 2. Når og hvordan har regjeringen ønsker at kronprinsen ikke skulle våre tilstede (selv om han enkelte ganger likevel var det)? Og sist, men ikke minst, 3. Har denne regjeringen, Arbeiderpartiet eller SMK noensinne hatt diskusjoner der de langsiktig har en plan om reformer for ytterligere å svekke kongehuset ved neste monarkskifte, såsom å kutte Kongen i Statsråd?
    Dersom svarene virker uspennende, er tiden inne for å grave etter sannheten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor Olsen - mai 10, 2011 at 1:41 pm
  19. Det neste blir vel at 17 mai toget skal forbi Storinget å hilse på statsministeren!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders - mai 10, 2011 at 1:42 pm
  20. Dette er en ny forakt for Krigsveteraner som AP og Røde regjeringer har stått for de siste 30 åra.
    Vi så det ved åpningen av hjemmefrontsmuseet i Narvik og avduking av minnesten for falne nord for Narvik

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thor S Thorsen - mai 10, 2011 at 1:43 pm
  21. Orket ærlig talt ikke lese alt, men denne “Kongen” du snakker om har aldri fortjent en slik ære. Å blåse opp dette, blir for dumt. Flott valg av Jens.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Helene - mai 10, 2011 at 1:43 pm
  22. Det meste av det Jens Stoltenberg gjør dreier seg om TOTAL VURDERINGSSVIKT.

    Dette er således ikke noe nytt og noe man egentlig bør skrive om- kan dere ikke heller skrive om når han gjør noe bra? Da slipper vi å se han i det hele tatt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Harald Hansen - mai 10, 2011 at 1:44 pm
  23. Jens stoltenberg er totalt lattelig og burde skamme seg!
    Det er jo for pokker ikke De rødgrønne som skal stå i fokus under en slik utdelig.
    Tidenes spot on artikkel!

    Lenge Leve Kongen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Fabian - mai 10, 2011 at 1:44 pm
  24. Manglende dømmekraft fra AP regjering som så ofte før når det gjelder Krigsveteraner.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thor S Thorsen - mai 10, 2011 at 1:45 pm
  25. Takk Jacobsen!
    Utspillet til Stoltenberg og regjeringen er så skremmende og ikke minst preget av en først- meg- selv – tenkning.

    Hvor er det Stoltenberg henter rådgivere fra? Barnehager?
    Dette er så uhørt og urettferdig overfor pårørende – måtte ta imot hedervisninger fra en patetisk stor egoist – dette er jo egosentriskhet som ikke hører hjemme i vårt demokrati. At du ikke flytter til Moskva Jens og soler deg i glansen sammen med Putin?
    Takk VG!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    VWinther - mai 10, 2011 at 1:45 pm
  26. En veldig bra oppsummering av regjeringens “konge”-tabbe.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Royal - mai 10, 2011 at 1:46 pm
  27. En person med så total mangel på dømmekraft bør ikke være statsminister i Norge. Jens Stoltenberg bør trekke seg fra stillingen så fort som mulig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor - mai 10, 2011 at 1:47 pm
  28. Huff da, Fritten! Dette var jo en real skivebom nå som Kongen har dementert saken. Gikk det en kule varmt på kontoret? Journalistikk er en fin bil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans hansen - mai 10, 2011 at 1:47 pm
  29. Ja, nå må vi for guds skyld bruke kongehuset til det de er betalt for.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arne - mai 10, 2011 at 1:47 pm
  30. Meget godt skrevet! Jens Stoltenberg som selv ikke engang har avtjent verneplikten, setter seg selv nå over militærets øverste befal; H.M Kongen. Hvis noen er i tvil om hvem som er forsvarets øverste sjef, så kan man studere symbolet på det norske forsvarets uniform.
    8.mai er ikke bare Veterandagen, men det er også Frigjøringsdagen. I frigjøringen av Norge under 2VK sto kongen og kronprinsen i en særlig spesiell stilling. Det var neppe Johan Nygaardsvold folket bejublet og viftet med flagget til da krigen var over.
    Jeg tviler også på at norske soldager avgir sin ed til Gud, Jens Stoltenberg og Fedrelandet. At statsministerens kontor nå bortforklarer dette med at det er gjort en enighet mellom regjeringen og kongehuset kan godt være, men man skulle gjerne ha fått høre H.M Kongens egen personlig mening i denne saken. Nå kan ikke kongen si noe annet at de er enige for ikke å gjøre seg selv forlegen. Nei heretter må nok H.M Kongen se Holmenkollen på TV og at det er Jens Stoltenberg som skal holde kongens nyttårstale.
    Gud beskytte Jens og Regjeringen!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ronny S. - mai 10, 2011 at 1:48 pm
  31. Dette var ikke bra. Ordtaket fra siste verdenskrig – vi sloss for Kongen og fedrelandet er dessverre besudlet. Også Kong Olav`s kampord – alt for Norge er med dette slettet av Jens – Kjære Jens – beklag dette og og la det for all del ikke gjenta seg. I såfall må du gå ut offentlig ut å si at du vill innføre republikk i Norge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Svein - mai 10, 2011 at 1:49 pm
  32. Bra oppsummert. Kong Harald V er iflg Grunnloven den høyeste militære person av forsvaret av Norge. Det norske kongehuset er historisk og unikt mht hva de har gjort for landet. Få andre kongehus har støttet og ledet sin befolkning på en så sterk måte i vanskelige tider. Kong Harald er et samlende symbol for den norske befolkning når vi blir prøvet og viderefører sin fars og farfars sentrale rolle. Han representerer dessuten Norge på en flott måte. De militære heltene, som med sine liv forsvarer og ofrer sine liv for vår sikkerhet, fortjener å bli hedret av vår konge og IKKE av Jenseman eller SingelSiv e.l.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    muhammadAli123 - mai 10, 2011 at 1:49 pm
  33. Takk for at VG tar denne på førstesiden!
    Kongen er nummer en, og burde vært den som skal dele ut medaljer av denne typen.
    Jeg beklager på Stoltenbergs vegne at Kongen ble bortvist fra denne hedersutdeingen. Stoltenberg har riktginok det politiske ansvar her, men bør være forsiktig med å prøve å fremheve seg selv på denne måten. Greit nok at de rødgrønne skal vise seg litt frem, men her har de gått over streken. Vil tro de fleste vil forstå våre reaksjoner på dette.
    Når Stoltenberg heller ikke vil kommentere dette, viser det at han har forstått hva han har gjort her. La Kongen herettter foreta disse utmerkelsene, så kan heller Stoltenberg holde talen om han vil.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stein Pettersen - mai 10, 2011 at 1:49 pm
  34. måtte stoltenberg gå på en smell , eventuelt brenne i helvete

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    joar thorkelsen - mai 10, 2011 at 1:49 pm
  35. Vi nordmenn har fått vår egen “Kim Il Jens”! Vær glade vi endelig har fått en stor fører, som faktisk er så mye bedre enn alle andre at han er løftet nærmest til et himmelsk nivå.

    (ironi)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    freesoul - mai 10, 2011 at 1:49 pm
  36. Mener en at korset og sverdet må være enten eller?

    Vel, Kongen: – Barna skal si fra når jeg blir fullstendig sprø.

    takk
    zohre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Zohre - mai 10, 2011 at 1:50 pm
  37. I alle messer i det norske forsvar henger bilde av H.M. Kongen. Nøff said!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristoffer Amundsen - mai 10, 2011 at 1:51 pm
  38. Her har statsminister og de rødgrønn fulstendig bommet på blinken. Stoltenberg som statsminister – fremstår som en ammatør og tosk – dette skulle KONGEN av Norge utført og INGEN andre !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    KaareB - mai 10, 2011 at 1:52 pm
  39. Det er helt ubegripelig for meg at så mange her til lands er så blinde at de stemmer på denne personen. AP er jo blitt nettop det, en person. Jens Stoltenberg. Alle andre er jo bare stemmekveg og lakeier. Denne karen er så arrogant, kynisk og forfengelig at det er til å bli helt sprø av.

    Jeg klarer ikke skjønne at noen kan være medlem av AP eller stemme på de. Håper på regjeringsskifte i 2013!!! Og meganederlag til AP i kommunevalget.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Mats - mai 10, 2011 at 1:52 pm
  40. Very well written.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Torben - mai 10, 2011 at 1:52 pm
  41. Morna Jens, den selvgode

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øystein - mai 10, 2011 at 1:53 pm
  42. Hva snakker de om?

    Er de klar over hva some egentlig ligger bak?

    Kanskje de burdte lese litt grundigere hva som skjer i Norge & de andre store rike land eid av kongeriker…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    oO - mai 10, 2011 at 1:53 pm
  43. Godt sagt F. J. Et typisk scenario der politikere setter seg selv fremfor landet(mulige valgbaktanker). Det hadde absolutt vært bedre å ha kongen til å dele ut medaljene og mer ærebart for motagerne vil jeg tro. Det går en del statsministere opp i en konge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Andreas - mai 10, 2011 at 1:54 pm
  44. Ja – jeg har selv både møtt Kong Harald og jeg har møtt flere statsministere, møtet jeg har med Hans Majestet vil jeg huske for resten av livet – statsministere kommer å går.

    Kongen er selvfølgelig ikke mere en kjøtt og blod, men han er et symbol – han representerer Norge, alt hva jeg elsker ved dette landet. Han representerer suvereniteten vår og friheten vår.

    Det er Kongen – som et nasjonalt symbol – som deler ut denne medaljen, som et symbol på nasjonens takknemlighet. Dette er hevet langt over partipolitikk og regjering.

    Det er en grunn til at vi sier “Gud signe Kongen og Fedreland” – men Jens ønsker vel å forandre på dette også? Fra nå av skal vel alle si Gud signe Stasminister Stoltenberg og Fedrelandet istedenfor – det er jo mere politisk korrekt.

    Det er rett og slett bare et ord som dekker dette – skammelig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lars olav Karlsen - mai 10, 2011 at 1:54 pm
  45. Dette var ikke bra. Ordtaket fra siste verdenskrig – vi sloss for Kongen og fedrelandet er dessverre besudlet. Også Kong Olav`s kampord – alt for Norge er med dette slettet av Jens – Kjære Jens – beklag dette og og la det for all del ikke gjenta seg. I såfall må du gå ut offentlig ut å si at du vil innføre republikk i Norge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Svein - mai 10, 2011 at 1:55 pm
  46. Å det var siste gangen jeg noen gang vil stemme på AP

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    nils undheim - mai 10, 2011 at 1:56 pm
  47. Legg gjerne ut vinkingen 17.mai på anbud.
    Holmenkollens vinking også.
    Kongen vinker bare han, på tide å vinke farvel til monarkiet?
    Hva gjør en konge i dag? Utenom å lage dyre bryllup og få rare barn?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Arild - mai 10, 2011 at 1:56 pm
  48. Dette var så bra at jeg skulle ønske jeg hadde skrevet det sjøl!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rune - mai 10, 2011 at 2:00 pm
  49. Helt utrolig, men helt i AP’s ånd!
    Stoltenberg bruker alle midler til å markedsføre seg selv og kommunistregimet sitt, spesielt etter en del fadeser i politikken sin.
    DETTE MÅ FÅ KONSEKVENSER!
    Håper og tror at nordmenn flest allerede har gjennomskuet ham.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    terje håland - mai 10, 2011 at 2:01 pm
  50. Sjofelt av pikenes Jens!!!!!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ola Røyrvik - mai 10, 2011 at 2:01 pm
  51. Dette er bare tull. Nå må dere journalister slutte å lage oppslag av bagateller. Det er vel ikke lenge før dere skal rapportere når statsmnisteren slipper en fis

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ole Kristian - mai 10, 2011 at 2:02 pm
  52. Helt latterlig rett og slett. Regjeringen burde skamme seg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    asd - mai 10, 2011 at 2:02 pm
  53. Helt utrolig, men helt i AP’s ånd!
    Stoltenberg bruker alle midler til å markedsføre seg selv og kommunistregimet sitt, spesielt etter en del fadeser i politikken sin.
    DETTE MÅ FÅ KONSEKVENSER!
    Håper og tror at nordmenn flest allerede har gjennomskuet ham.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    terje håland - mai 10, 2011 at 2:02 pm
  54. Jeg er helt enig. Vanligvis er jeg uintressert i hva som foregår i den Norske Kongehus, men når menn som setter sine liv på spill fordi regjeringen – med Kongen i spissen, har bestemt det, så bør det hedres. Selv om jeg personlig mener at vi ikke har noe i andre land å gjøre, det er saken uvedkommende her. Og siden Kongen innehar den øverste rangen, samt at artikkelen favner historien, så er den en selvfølge at Kongen skulle dele ut medaljen. Det er en sak som Stoltenberg – i mine blå øyne – kunne holdt seg unna, faktisk. Dette er en sak med følelser.
    Og disse følelsene er svært tett forbundet med Kongehuset. Jeg skammer meg ikke for å si at jeg stemmer rødt, men denne gangen er jeg helt uenig i regjeringens handlemåte. Skal vi ha et Kongehus eller et demokrati?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten - mai 10, 2011 at 2:02 pm
  55. Her har Jens virkelig skytt skivebom… LENGE LEVE KONGEN.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders R - mai 10, 2011 at 2:02 pm
  56. Kommentaren er OK.
    Vi har desverre en regjering som ikke er voksen nok for sin oppgave.
    Det er en helt sinnsyk vurdering som ligger bak når de nektet Kong Harald å overrekke medaljene til våre krigshelter.
    De har etter min mening mange ganger vedtatt (sagt) ting en dag for så å endre dette neste dag.
    Stoltenberg gjør alt han kan for å sole seg i de (få) positive ting som regjeringen foretar seg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørnulf Heggen - mai 10, 2011 at 2:03 pm
  57. Det neste steget må naturligvis være at Stoltenberg heretter tar hånd om utdeling av Kongepokaler til idrettsheltene.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arnstein Larsen - mai 10, 2011 at 2:04 pm
  58. Helt enig i dette innlegget. Alle som har hatt noe tilknytning til forsvaret vet at det er Kongen og ikke statsministeren som er viktig i en slik sammenheng. For Konge, Fedreland og Flaggets Hæder! som man sier i miliæret.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Patriot - mai 10, 2011 at 2:05 pm
  59. Helt enig i det du skriver her.

    At Kongen, øverste kommanderende i Forsvaret ikke deler ut krigsmedaljer er uvirkelig.

    Men, jeg er ikke overrasket over hva Jens Stolenberg & Co finner på for å fremheve sin “egen” innsats for at disse skulle bli hedret(noe som burde være en selvfølge).
    Begynner de å tenke på valget i 2013?

    Morn`a Jens!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Realist3n - mai 10, 2011 at 2:05 pm
  60. Hva mener du med regjeringens småfeige og unnvikende innstilling til norske soldater i krig. Mener du med det regjeringens betenkeligheter med å sende norske soldater inn i i en krig som strengt tatt har vist seg å være av den heller tvilsomme sorten. I etterpåklokskapens navn er det nok flere regjeringer rundt om på denne kloden som skulle vist litt mere restriksjon når det gjelder å sende soldater i krig – og for ikke å glemme starte kriger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dag Rune Dahlø - mai 10, 2011 at 2:05 pm
  61. Det er helt forferdelig i mine øyne at kongen ikke utdelte medaljene under sermonien. Han er forsvarets høyeste kommanderende. Det ville da vært normalt at han deler ut Norges høyeste medalje?

    Jeg blir trist av å vite at Jens og Co ønsker å gjøre Norge mer lik USA. At de setter mer restriksjoner på Kongens oppgaver Det ser nesten ut som om de ønsker å fjerne kongen. Sakte, men sikkert.

    Hilsen en skuffet Soldat

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sint Soldat - mai 10, 2011 at 2:06 pm
  62. Fin artikkel, men jeg foreslår en rask gjennomlesing for korrektur

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn - mai 10, 2011 at 2:06 pm
  63. Strålende innlegg av Frithjof Jacobsen, som får en fulltreffer med sin analyse av regjeringas motiver for sin handling 8 mai.
    Dessverre er det ingen trekk ved statsministeren som tyder på at han tar noen kritikk i noen sammenheng alvorlig! Sånn har han dessverre alltid vært !

    Arnstein Kjelstad

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arnstein Kjelstad - mai 10, 2011 at 2:06 pm
  64. Frithjof Jacobsen har truffet innertieren med denne kommentarartikkelen.

    Hilsen JRS

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Robert Solberg - mai 10, 2011 at 2:08 pm
  65. Fantastisk innlegg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Elisabeth - mai 10, 2011 at 2:08 pm
  66. Kjembebra skrevet Frithjof Jacobsen:-)

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tore - mai 10, 2011 at 2:09 pm
  67. Kan høres hardt ut, men når man går imot Kongen på denne måten så burde han mistet tittelen sin og jobben umiddelbart.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten Moen - mai 10, 2011 at 2:09 pm
  68. Statsminister Jens Stoltenberg har ganske alene greid det kunsstykket å levere inn sin avskjedssøknad for sin regjering ved Stortingsvalget i 2013.
    Strålende!
    Et “mesterverk” av en skammelig, nidrig og selvisk regjering som består av flere personer fullstendig uten bakkekontakt med grasrota enn noen annen regjering i moderne tid.
    Dette makkverket av en regjering som vi i vår egen naivitet og i tro om samholdets styrke sørget for fortsatt tillit i 2009.
    Jeg bøyer meg i støvet i skam!
    Ikke siden unnfallenheten til regjeringen Nygaarsvold i 1945 som sov sin tornerosesøvn mens tyskerne marsjerte inn i Norge har vi sett en svakere norsk regjering.
    Mens Jens Stoltenberg har med dette oppnådd en ting: Dersom noen var i tvil om monarkiets stilling i vårt land kan man nå uten tvil si at ikke siden frigjøringsdagene i 1945 har Kongen og monarket støtt på mer solid grunn enn nå!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terje Skretting - mai 10, 2011 at 2:09 pm
  69. Nu er det på tide at SV er ute av rejeringen og at vi får en borgelig rejering i NORGE

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn Kjus - mai 10, 2011 at 2:10 pm
  70. Kanskje best å låse døra til slottsbalkongen 17. mai?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    gutta på skævven - mai 10, 2011 at 2:10 pm
  71. Jens Stoltenberg er en makt-korrupt mann (muligens også stormannsgal), og burde aldri forbli politiker i fremtiden.

    Kongen er et viktig organ i Norges system, og burde aldri fjernes.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    L.E. Grambo - mai 10, 2011 at 2:11 pm
  72. Jeg mener selvfølgelig at regjeringen Nygaarsvold sov sin tornerosesøvn i 1940, ikke 1945. Beklager.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terje Skretting - mai 10, 2011 at 2:11 pm
  73. Da jeg leste at Kongen var nektet å være tilstede under utdelingen av Krigskorset med sverd på vår frigjøringsdag 8.mai, ble jeg rett og slett flau.
    Hvilken ære er det å motta/være tilstede under en slik seremoni når ikke Kongen er der?! Når “bare” statsministeren ufører en slik oppgave føles det (sett utenfra) som om de som skal motta den medaljen ikke fortjener bedre.
    Nei, vet du hva…… Shame on you, Jens!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Laura - mai 10, 2011 at 2:12 pm
  74. Udugelig Statsminister med et ego større enn de fleste. Dette er noe av det groveste overtramp mot våre militære og deres offer for Konge og Fedreland.
    Hva har Stoltenberg gjort for land og folk? Opptreden på Utøya for å la seg hylles av hans ukritiske og udugelige medløpere.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    trond - mai 10, 2011 at 2:12 pm
  75. Jeg blir så utrolig lei meg. Her skulle det ikke vært noe politisk spill, men det å hedre våre kjempende soldater som skulle stått i fokus.
    Jeg har stemt rødt helt siden jeg fikk stemmerett, men nå er det slutt.
    Trist, bare trist!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Odd Arne - mai 10, 2011 at 2:12 pm
  76. Godt sagt. Det er umulig å ikke være helhjertet enig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Willy Ødegaard - mai 10, 2011 at 2:13 pm
  77. Det neste bør vell bli at vi avskaffer kongehuset?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tord Jørgenvåg - mai 10, 2011 at 2:14 pm
  78. Dette er helt uhørt. Selv er jeg invitert til en veteranmarkering i Trondheim 29.mai, men av frykt for at markeringen blir festtaler fra AP og byens ordfører Rita Ottervik, kommer jeg ikke til å delta.

    Det er noe som heter “For Konge og Fedreland”. Hvor AP’s politikere passer inn i dette klarer jeg ikke å se.

    Nei takk Jens! Nei takk Rita Ottervik! Jeg kommer ikke på noen veteranmarkering i AP-regi.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Yttereng - mai 10, 2011 at 2:14 pm
  79. For Konge og Fedreland?
    eller: For regjering og Fedreland?
    Jeg bare spør…….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ære være Krigsmenn - mai 10, 2011 at 2:15 pm
  80. Amen!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Veronica - mai 10, 2011 at 2:16 pm
  81. Regjeringen ville stå i sentrum da de første moderne Krigskorsene ble delt ut. For å markere at de rødgrønne hadde forlatt sin småfeige og unnvikende innstilling til norske soldater i krig. Derfor fikk Kongen husarrest.

    Dette som skrives her oppsummerer kort og godt det hele. Lurer på hvem som er rådgiverne og hvilken agenda har de?. Jeg har sett det før at Stoltenberg går i bakken med et brak fordi han ikke forstår strømningene i dypet av folket. Særs umodent til å være en Statsminister. Men hvor er hans rådgivere???

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tussi2 - mai 10, 2011 at 2:16 pm
  82. Jens får viljen sin igjen! Så lenge han får et bilde av seg selv (gjerne hvor han gir bort noen millioner kroner) så er han fornøyd. Skammelig! Her burde kongen ha delt ut medaljene !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Chris - mai 10, 2011 at 2:16 pm
  83. Du kunne ikke sagt det bedre…
    Jeg synes personlig at det er forkastelig hvordan dagens politikere på død og liv skal på skjermen/i avisa for å vise verden hvor flinke de er osv. Det viser også en ganske stor dose arroganse fra Stoltenberg når han presterer å “beordre” Kongen til å holde seg vekk fra en dag han og kongefamilien faktisk hjalp til å bli en realitet.
    Hvis det var så forbanna viktig å vise at politikerne støtter soldatene våre så burde de opprettet et system som, uten unntak og langt unna NAV, ga veteraner tilgang på fri helse- og tannhelse-tjeneste resten av livet.
    I alle andre vestlige land så er det landets øverste leder som deler ut den øverste utmerkelsen, men i Norge har det blitt så viktig å få ansiktet sitt på TV at veteranene ikke engang ble gitt den ære det er å få en slik utmerkelse av sin øverste leder…
    Den eneste måten Stoltenberg kunne sett mer ut som en mediakåt og hensynsløs opportunist var om han hadde sendt Kongefamilien over til Grand Hotel på 17. mai og plassert regjeringen på Slottet…
    Det er trist å se hva slags prioriteringer våre politikere har om dagen. Hva skjedde med “å stolt tjene sitt land etter beste evne”..?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Christian Lier - mai 10, 2011 at 2:18 pm
  84. HURRA!! Vel sagt

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    doffen - mai 10, 2011 at 2:18 pm
  85. Dette føyer seg bare pent inn i rekken av tabber som Jens står for og viser bare ennå en gang hvor dårlig dømmekraft han og hans regjering har. Vi har vel aldri før hatt en feigere statsminister som skygger unna i alle problemsaker, men så fort det er noe positivt så blir han plutselig frisk og synlig.

    Det er en skam at en slik mann skal slå politisk mynt på en slik sak, hvor det hadde vært helt naturlig at kongen som øverste militære leder hadde delt ut medaljene.

    Dette viser bare hvor “liten” Stoltenberg er som leder!!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erlend - mai 10, 2011 at 2:18 pm
  86. Du traff det jeg hadde på hjærtet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders Johansen - mai 10, 2011 at 2:19 pm
  87. I de nær førti år jeg tjenestegjorde var det hele tiden for ; Konge, folk og fedreland. Det var aldri statsminister, regjering og parti. Det er skammelig at medaljene ikke ble utdelt av Forsvarets øverste sjef og landets konge dersom han hadde mulighet til å gjøre det.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Pensjonert major - mai 10, 2011 at 2:21 pm
  88. Kopiert fra ©bt 10.4.2011 – http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Kongen-gir-audiens-til-medaljemottakerne-2497895.html

    “Kong Harald sier utdelingen av Krigskorset søndag var klarert av kongen og statsministeren i fellesskap, og at mottakerne vil få audiens på Slottet, melder NTB, som er tilstede på kongens statsbesøk til Slovenia.

    - Det jeg vil si om dette er at måten dette ble gjort på er noe statsministeren og jeg har blitt enige om. Det jeg kommer til å gjøre nå er å invitere mottakerne i audiens hos oss på slottet, sa kong Harald.”

    Og dermed var hysteriet total grunnløst, Dagbladet har tatt seg en aldri så liten journalistisk frihet (les: løgn), og kommentarinnlegget ovenfor faller på sin egen urimelighet. I mangel på bedre ord: epic fail. Nå venter jeg i spenning på de kommende dagenes kritiske blikk på den norske pressens håndtering av dette. Som om det kommer til å skje – i morgen har Paris Hilton fått ny hund og alt er glemt, tenker jeg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arild I. - mai 10, 2011 at 2:22 pm
  89. Det er klokt at det er regjeringen som deler ut utmerkelser fra “det ofisielle Norge”. Regjeringen springer ut av, og representerer tyngdepunktet i det demokratisk Norge.

    Gamle adelsslekter, der embeder går i arv, er en fremmed fugl i vårt demokrati. Kongen sitter på oppsigelse, og bør ha minst mulig ofisielle oppgaver.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    G. S. - mai 10, 2011 at 2:22 pm
  90. Gud sign vår konge god!
    Sign ham med kraft og mot
    sign hjem og slott!
    Lys for ham ved din Ånd,
    knytt med din sterke hånd
    hellige troskapsbånd
    om folk og drott!

    Høyt sverger Norges mann
    hver i sitt kall, sin stand,
    troskap sin drott.
    Trofast i liv og død,
    tapper i krig og nød,
    alltid vårt Norge lød
    Gud og sin drott.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Anders Johansen - mai 10, 2011 at 2:22 pm
  91. Nå starter “redningsaksjonen” som det lukter vondt av i mils omkrets.. I følge NTB har Kongen blitt “enig” med jens om dette. Makan til feighet fra jens&co!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor - mai 10, 2011 at 2:23 pm
  92. FOR en SKAM !
    Jens Stoltenberg, mannen som tror han kommer som nr. 2 etter Gud, har gjort det igjen !
    Han viser i sannhet at han er Norges statsminister, og det med en arroganse som er mildt sagt motbydelig !
    Tenk…… han vil vise verden at han er mer “passende” til å være med på en slik markering enn vår egen konge !
    Hva jeg egentlig mener om hans oppførsel, passer seg ikke å skrive ned, la meg bare si: få herr Jens Stoltenberg ned fra hans høye hest, før han selv ramler ned. Men…. kanskje best han ramler selv, det vil svi ekstra, og er han vel forunt !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Inger - mai 10, 2011 at 2:23 pm
  93. Dette føyer seg jo pent inn i den endeløse rekken av amatørmessig opptreden fra den udugelige, rødgrønne regjeringen. Dette var et vemmelig PR-stunt fra Jens Stoltenberg. Kongen ble ofret mot sin vilje, og “gutten” ville sole seg i veteranglansen alene. Motbydelig! Enda en grunn til å hive de rødgrønne ut av regjeringskontorene tvert. Kongen kan overta styringen selv, inntil vi får på plass en ordentlig regjering, som evner å bruke hue. Takk!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Birger - mai 10, 2011 at 2:24 pm
  94. kanskje frithjof jocobsen burde ha sjekka fakta før han kasta seg på hylekoret?
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7626946

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    -eva - mai 10, 2011 at 2:24 pm
  95. Dere vet vel hvem den egentelige kongefamilien er i Norge? Det er The Stoltenbergs det! De styrer Norge i snart 3. generasjon og de lever fett på det. Det er bare en måte å bli kvitt vanstyret på – revolusjon! Ut med de rødgrønne!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thoma - mai 10, 2011 at 2:25 pm
  96. Gud bevare Konge og fedreland…

    Ikke Jens og ikke en rødgrønn regjering.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans Hansen - mai 10, 2011 at 2:25 pm
  97. Folk er mere opptatte av at kongen ikke var der enn hva dette egentlig handler om.. Tragisk av vg å skrive noe sånt i det hele tatt,hvem bryr seg om det lille greiene..hadde han absolutt vilt være der så hadde han nok vært der..Surr

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    herreguuuud - mai 10, 2011 at 2:25 pm
  98. Monarki er ett godt eksempel på ett elitistisk system og intellektuell brist. Ingen skal ha krav på slike goder, det er ikke rettferdig. Som en foregangs nasjon bør vi ikke støtter slike ideologiske holdninger, da vil imperialismen møte ingen motstand. Den kristne “kulturarv” og monarkiet er to etater som for lengst har gått over dato. Men så lenge disse grupperingene av mennesker har fått så mye aksept og makt av folket har de fortsatt jerngrep.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    petter larsen - mai 10, 2011 at 2:26 pm
  99. Hvem tror Jens Stoltenberg han er ? Gang på gang viser att han er fullstendig makt gal da han ofre minister etter minister i korrupt politiske spill. Nå skal han blander seg inn i hva vår kongehus skal gjøre og få lov til. Han burde aldri har fått lov til å forbli politiker da han er bare en skygge av hans tidligere selv. Eneste han gjøre er å lusker i buskene bak alle andre sine tabber.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan H - mai 10, 2011 at 2:26 pm
  100. Som statsminister og leder av den sittende regjering er det Stoltenberg som har ansvaret for å sende soldater ut i Krig.
    Er det virkelig da så merkelig at han også på vegne av den regjeringen og folket han “faktisk” representerer mener det er riktig at han gir utmerkelser til soldater som har ofret for landet
    han regjerer i. Kongen vil få mange muligheter til å takke soldatene med representanter fra alle politiske partier. En fin og apolitisk måte å gjøre det på spør du meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dag Rune Dahlø - mai 10, 2011 at 2:27 pm
  101. Jens må være helt på jordet. Skal sole seg i glansen på våre krigshelter, sammen med de andre sullikkene i regjeringa. Han trodde han skulle vinne folket, men tapte så der suste istedet. La KONGEN komme til neste gang det skal deles ut Krigskorset. Kanskje på tide at Jens & Co. blir degradert.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tom - mai 10, 2011 at 2:27 pm
  102. Sosialistene i dagens regjering ønsker tydeligvis å kvitte seg med kongehuset. Er dette første skritt på vegen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per W. - mai 10, 2011 at 2:27 pm
  103. Jensemann tror vel det er han som er kongen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trædal - mai 10, 2011 at 2:28 pm
  104. Takk Jacobsen. Det beste som er skrevet til nå i denne farsen. Vi har sett det før st Stoltenberg går i bakken med dunder og brak fordi han ikke evner å lese hva som går for seg i folkedypet. Særs umodent til en Statsminister å være. Hvem i all verden er hans rådgivere og hvilken agenda har disse?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tussi2 - mai 10, 2011 at 2:29 pm
  105. Dette er ei skam for hele Kongerike.Jens Stoltenbrg har vist sitt store ego for hele Norges land.
    Lenge leve Kongen,og Jens kan gå å skamme seg…lenge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lene - mai 10, 2011 at 2:29 pm
  106. Meget god betraktning der overskriften også sier alt. Personlig skulle jeg gjerne sett Norge som republikk, men så lenge vi har kongehuset bør regjeringen ved statsministeren forstå dette og den nødvendige symbolikken. Stoltenberg har ved en rekke anledninger de senere år vist at han helt mister sitt hode og dømmekraft og foretar tåpelige og ubegripelige disposisjoner.
    Fra å være en dynamisk og tilsynelatende hederlig politiker i sin første statsministerperiode har Stoltenberg tydeligvis mistet bakkekontakt og visjoner og fremmer seg selv til det tåpelige.
    Merkelig at det ikke rippes mer opp i hans største og pinligste blunder av dem alle da han stakk fra en parkeringsskade og forsøkte å gi inntrykk av å legge igjen sine personalia ved å putte en anonym parkeringsbillett under vindusviskeren på bilen han skadet. Allerede den gangen mistet jeg all min respekt for Stoltenberg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Olav Eide - mai 10, 2011 at 2:30 pm
  107. Gratulerer Jens! En festdag har blitt til dagen da landets statsminister opphøyet seg selv til Konge for en dag. Og med det tråkket på både Kongehuset og folket. Dette var dagen da de rødgrønne for alvor fikk vist sin maktarroganse for all verden. Og sin totale mangel på historieforståelse og respekt for sitt lands tradisjoner. Det kunne ikke ha vært gjort på en mer symbolsk måte. Om man da ikke skulle bestemme seg for å fjerne 17 mai og barnetogene. Men det er vel kanskje slik en AP-hjerne fungerer…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thomasr - mai 10, 2011 at 2:31 pm
  108. The US has a president and the elected president is the commander of chief. Norway has a monarchy and our king is the commander of chief. This is very sad that Jense mann now is trying to change our system from a monarchy to what they have in the US, by playing games. Jens be up front and let our country decide which of the two we want

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjorn Wille - mai 10, 2011 at 2:34 pm
  109. JENS STOLTENBERG er et fjols,hva tror han at han er..
    en idiot og makt gal persjon…
    skulle ikke sittet der han sitter….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    lillian - mai 10, 2011 at 2:35 pm
  110. Ser noen henviser til at Slottet skal ha kommentert at dette var gjort i enighet.

    Selvsagt. Hva hadde man ellers forventet? At Slottet skulle kommentere at “Kongen er lei seg og ville gjerne vært med?”

    Selvsagt er det gjort “i enighet”, poenget er bare at “enigheten” har blitt i strid med det Kong Harald i utgangspunktet ønsket.

    Både saken og kommentaren står seg minst like godt etter Slottets uttalelser.

    Stem borgerlig, så slipper vi lignende ved neste korsvei.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kristofer - mai 10, 2011 at 2:37 pm
  111. Synes VG og Dagbladet kan legge ned pennen i denne saken før man har fått noen kommentar fra partene som er innvolvert. Slik det går fram har en arbeidsfordeling blitt gjort klar imellom slottet og regjeringa, og det er tåpelig av VG og DB å prøve å male skandale over dette. Og måten det gjøres på er mer ufyselig enn før: “Jeg la merke til det, men reagerte ikke noe spesielt på det, sier krigshelten fra andre verdenskrig.” siterer Dagbladet Sønsteby, og artikkelen blir refert i VG som setter krigshelten med stort bilde og titlen “Må tilstå at jeg la merke til at Kongen ikke var der”.
    VG trekker at “Krigsveteraner mener det er naturlig at Kongen er til stede under tildelingen av Krigskorset i sverd.” utifra Vidar Falcks kommentar “generelt vil jeg si at det ikke ville være unaturlig om Kongen var den som ved enkelte anledninger delte ut medaljen”.

    Kan VG og DB enten roe ned musa, eller slutte å la videregåendeskoleelver med verv i unge høyere forsøke å diktere hva den fjerde statsmakt setter på agendaen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Petter - mai 10, 2011 at 2:38 pm
  112. Kanskje Jens burde kjøpe seg en hatt ?
    Jeg har hørt at det trengs å ta en for å gå (av).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjell Lilletvedt - mai 10, 2011 at 2:42 pm
  113. Jens Stoltenberg og hans kumpaner har helt mistet dømmekraften, ikke bare i denne saken, men generelt. Så lenge vi har et kongedømme må statsoverhodet (Kongen) står for tildelingen av denne ikke-politiske medaljen. I stedet for å slå mynt på andres farefulle innsats, tror jeg at Jens Stoltenberg og regjeringspartiene kommer til å tape ømdømme i denne saken. Om to år er det stortingsvalg her i landet. Vi trenger nytt og fornuftig blod i regjeringskontorene. Ap og SV har så absolutt utspilt sin rolle!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lars - mai 10, 2011 at 2:43 pm
  114. Det hadde kansje vært på sin plass og lese kongens kommentar. Særlig burde en forvente det av en journalist.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans - mai 10, 2011 at 2:43 pm
  115. Jensegutt har tydeligvis kjøpt ALTFOR store SKO sist han handlet, og prøver nå temmelig febrilsk OG SVÆRT TOSKETE å fylle disse.
    I farten glemmer han at Kongehuset er representanter for HELE FOLKET, og det er Jensemann svært langt fra.
    Hele hans regjering fikk ved valget for knapt to år siden UNDER 50% av stemmene, man hadde VALGORDNINGEN på sin side.
    Ved de neste valgene bør disse kommunisttendensene trykke ham og resten av rotegjengen MYE lenger ned.
    En slik maktsyk og ynkelig blei bør ikke få være vår statsminister mye lenger.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    vargveum - mai 10, 2011 at 2:43 pm
  116. Nå er det på høy tid at statsministeren tar sin hatt, stokk, førerhund og ipad å går!
    Finnes det ingen grenser for hvor mye idioti denne mannen skal slippe unna med!?
    Få sparket han ut av regjeringen å få inn en MED sunn fornuft og et ego som passer hatten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Knut Dragvoll - mai 10, 2011 at 2:45 pm
  117. Jeg synes virkelig at dette er noe Kongen burde ha fått gjort. Jeg er ingen fan av Kongehuset, men vi har iallefall et Kongehus, noe som beskriver vår fortid, og hvordan vi har overlevd som nordmenn, svensker og dansker. Blir alt for latterlig om Statsministere skal dele dem ut. Om det blir regjeringsbytte hvert fjerde ut, vil det jo være en totalt ny person hver gang disse korsene skal deles ut!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bent Erlend Ous - mai 10, 2011 at 2:46 pm
  118. Leve Republikken !!!!

    ” Kongen ” er en sosialklient som ikke har noe i et mpderne samfunn å gjøre.

    Stå på Stoltenberg !!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor - mai 10, 2011 at 2:48 pm
  119. Skam! Fy f… er det mulig? Tror Jens han er blitt konge nå eller?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans - Jøran Broks - mai 10, 2011 at 2:50 pm
  120. Det bør vel finnes statutter som bestemmer hvem som skal utdele utmerkelsen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Truls Sagen - mai 10, 2011 at 2:51 pm
  121. Jeg synes det helt rett at statsministeren deler ut medaljer til personer han selv har sendt i krig, han er ansvarlig og viser ved å dele ut medaljene, at han tar det ansvaret alvorlig. Å motta denne utmerkelsen av kongen ville føles flatt og uengasjerende, han deler ut medaljer, klipper snorer etc over en lang sko – intet spesielt for ham.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Meg - mai 10, 2011 at 2:52 pm
  122. Hvem er Jens Stoltenberg???
    Jo, han er en statsansatt fjompenisse som har fått tillitt av arbeiderpartifolk i folket til å sitte å styre “avgiftspartiet”.
    Etter mye “styr og stell” fikk Jens også statsministerjobben.
    MEN, er du konge, Jens?
    NEI, og du er ikke i nærheten en gang.
    Ryk og reis, du suger.
    Lenge leve kong Harald.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Gjert Barka - mai 10, 2011 at 2:53 pm
  123. Jens Stoltenberg!
    Du har tråkket på vår Konge!
    Du bør ta deg sammen og be om audiens og be om å få fratre din stilling!

    Takk for at vi har en oppegående presse her i landet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Birger Kvelstad - mai 10, 2011 at 2:53 pm
  124. Dette handler først og fremst om hvilken ære man viser norske krigshelter.
    Når den øverste av militære utmerkelser og medaljer skal tildeles, er det ikke naturlig at Kongen, som øverste militære leder overrekker den?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hanne - mai 10, 2011 at 2:53 pm
  125. “Så hva blir det neste? At Kong Harald skal nektes adgang til Holmenkollen når det er Ski-VM? Fordi han står i veien for norske politikere som ønsker å sole seg i glansen av sine egne vedtak.”

    Å sette utdeling av medaljer til idrettsfolk og utdelingen av utmerkelser til soldater i strid er virkelig hinsides. Dette må være den mest ulekre og talentløse avsluttningen på en tekst som allerede virker som om den er kokt på en spiker.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dag Rune Dahlø - mai 10, 2011 at 2:54 pm
  126. [...] Stoltenberg sitter igjen uten glans. Han har klart å hisse opp en stor del av befolkningen som ikke er enige med ham i at hans glans på tilstelningen er jevngodt [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Den som ler sist … « Norske forhold - mai 10, 2011 at 2:54 pm
  127. Vi er da ikke bare et demokrati, vi har også tradisjoner.
    Tradisjoner er noe vi burde holde på, noen ting er nok litt unyttig, men AP gjør bare som dem vil, spør ikke folket sitt engang og informerer absolutt ikke folket sitt om noen ting. Forandringer skal skje rolig, ikke over dagen Jens!
    Det er ting vi må ta litt vare på, og for å være helt erlig forstår jeg ikke hvorfor AP med Jens i spissen og Grete Faremo som forsvarminister så kan vi vel ikke forvente noe annet enn nedrusting av forsvaret som vi har sett de siste 15 årene. Greier ikke engang og stå på egene ben og innrømme at dem bomber sivile i Libye. Helt siden andre verdens krig så har siviles liv som har gått bort i krig økt noe helt utenom det usansynlige. I andre verdens krig var litt i overkant av 40% av di døde sivile, vietnamkrigen passerte 70% av di døde sivile og se på krigen i midtøsten idag. Idag ligger krigene på rundt 90% av di omkommne er sivile, ikke mål. Dette er en trend vi må forandre, og lederne våre kan i allefall stå å si at selvfølgelig har vi bombet sivile, ikke hvert meningen men dem greier jaggu ikke det engang. Jeg synes dere begge skal gå av! Både statsminister og forsvarsminister. Dem burde avgå umiddelbart, folket vil ikke ha dem lenger… AP sitter der nå bare pga alle de eldre stemmer AP i gammal tro, nå må det faen meg bli forandringer! Gå samme i folkeopprør og be AP med Jens i spissen om å avgå som statsminister. AP har ikke sin egen ting, dem bare hermer etter di andre partiene. Nå er det nok.. Nesten værre enn Gro Harlem Bruntland som fikk nei fra folket sitt om EU men neida, meldte oss inn i EØS bare pga hu ikke fikk viljen sin. Nesten som Jens idag!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Johansen - mai 10, 2011 at 2:57 pm
  128. Dette bør være spikeren i kisten for den politiske karrieren til Jensemann. Nå har vi fått nok av rødgrønn multikulti og globalisme og det nye vi. Nå trenger vi et nytt parti og en statsminister som bryr seg om fedrelandet vårt.

    Kongen som et nasjonalsymbol for Norge passer tydeligvis ikke inn i bildet til en statsminister og et parti som har jobbet hardt for at Norge skal ofres i globalismen og multikulturalismens nye vi.

    Det Norske arbeiderpartiet skiftet navn til Arbeiderpartiet. Regjeringen ville ikke heise det norske flagget på frigjøringsdagen! Hva bryr denne mannen seg egentlig om landet som har fostret ham!

    Nei Jensemann, gjør landet en tjeneste nå ved å ta med deg partiet ditt og gå av!

    jse

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    jse - mai 10, 2011 at 2:58 pm
  129. For Konge, fedreland og flaggets heder!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Terje Hanen - mai 10, 2011 at 3:00 pm
  130. Så hva blir det neste? At kong Harald skal nektes adgang til Holmenkollen når det er Ski-VM?

    Da skal jeg i så fall stå i bresjen for et statskupp!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Øystein - mai 10, 2011 at 3:01 pm
  131. Det kan godt være at kongedømmet ikke er riktig for Norge i vår tid, men den gang kongedømmet ble nedfelt i grunnloven tror jeg det var riktig. Norge var en ung, omstridt og svak nasjon omgitt av sterke kongedømmer. Å velge en konge som igjennom sine familibånd kunne dra veksler på bla Danmark og særlig England, sikret det vår legitimitet og videre eksistens som fri nasjon.

    Når nå kongedømmet ikke er avviklet i lovlige former er det etter min mening bare rett og rimelig at kutyme følges. Det har med ære og verdighet å gjøre. Sermonier som den på søndag skal ikke benyttes til politisk myntslåing. Her hadde kongen i stedet spilt en nøytral men verdig rolle.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Odd Ulvan - mai 10, 2011 at 3:04 pm
  132. Jeg vil bare si, jeg har aldri vært særlig fan av politikerene, spesielt ikke Stoltenberg. Vil jeg høre løgner, kan jeg sette på “liar liar” og i det minste få meg en latter eller to. Att Jens og regjeringen tar seg rett til å nekte Kongen noe som helst, viser ihvertfall meg at de ikke er i stand til å styre landet! Det eneste de er inressert i er å komme seg i avisa og på TV. For meg ser det ut som at regjeringen har lyst å kvitte seg med kongen og ta over makta, kanskje kan vi få diktatur i landet? Diktator Jens… I militæret bærer de et merke med “H5″ på ikke “JS”. Dette er rett og slett skammelig av regjeringen!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    kåre - mai 10, 2011 at 3:04 pm
  133. Stoltenberg har blitt smittet av SV og ønsker tydeligvis å bli president. Å for en komedie av en regjering vi har.
    Jens Stoltenberg er en gallionsfigur i klovnedrakt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tor - mai 10, 2011 at 3:04 pm
  134. Gratulerer Jens!

    Etter dette fremstår du sikkert som Den Store Landsfaderen og Aller Øverste Øverstkommanderende (AØØ) for landets soldater.
    NOT.

    Jeg vil også på TV!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erik - mai 10, 2011 at 3:04 pm
  135. Det som overasker meg er at folk her virker til de grader overrasket over at stoltenberg igjen går på trynet. De burde være vant med det jeg har ennå til gode å se at han klarer å gjøre noe uten å snuble aldri så lite. Bruk stemmeretten til å bli kvitt han ved neste valg. Det kan for min del gjerne være arbeiderpartiet som skal styre etter neste valg bare vi slipper stoltenberg og støre

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Torkel Tveiten Andersen - mai 10, 2011 at 3:12 pm
  136. Jens Stoltenberg & Co. foretrekker som kjent Internasjonalen fremfor Fedrelandssangen. TARVELIG av Jens Stoltenberg og AP.

    Jeg kommer heller ikke til å stille ved veteranmarkeringen i Trondheim, særlig ikke etter at jeg fikk vite at Rita Ottervik og De rødgrønne i Trondheim i utgangspunktet var imot en slik markering.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Erik - mai 10, 2011 at 3:13 pm
  137. Latterlig regjering med en gal fjott på toppen!!

    Send Stoltenberg 12mnd til Skjold for å avtjene værneplikt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Buttle-Ulvin - mai 10, 2011 at 3:14 pm
  138. Hva skjer, har Jens Quisling okkupert landet?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tor - mai 10, 2011 at 3:17 pm
  139. Stoltenberg kan bare prøve vri seg unna så mye han vil i etterkant. det han gjorde med sin stadig mer uhemmede jernvilje var å overtrampe den ydmyke kong Harald, og tvinge sin vilje igjennom. Ikke først gang en ser disse trekk hos stoltenberg, hverken tidligere og spesielt siste året. Stoltenberg må abdisere fra sin selvoppsatte skamm-el av sin trone. Han burde vært sparket som statsminister pga. dette, i en rekke av arrogante avgjørelser over hodene på folk, og nå også konge. men har ikke selvinnsikt og vett til slikt. farlig mann. regner med også folket nå forstår bedre at de bør velge en annen type statsminister videre. dette kommer ikke folk til å glemme. Jens prøver allerede å lyve og åle seg unna dette også. Mistillitsforslag ønskes velkommen!! Et sted må grensen gå – også for en stoltenberg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    helt enig - mai 10, 2011 at 3:18 pm
  140. Dersom Stoltenberg ga Kongen et hint om at det kom til å bli bråk med Ingrid Fiskå om han ikke holdt seg unna, ja da hadde han vel oppnådd det han ville…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jonny Moldestad - mai 10, 2011 at 3:22 pm
  141. The King is dead.

    Jens er partiet. Partiet er Jens. Hyll Jens… Hyll Jens…Hyll Jens…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nisselua - mai 10, 2011 at 3:25 pm
  142. Med respekt og melde, dette blir tøv. Samtidig er det interessant fordi kritikken mot statsminister og regjering viser at selv 130 år etter innføringen av parlamentarismen lever den gamle ideen om Kongen som øverste krigsherre i beste velgående (Gud-Konge-offiserer). Det viser også Stoltenbergs dilemma: Hvis statministeren hadde overlatt til Kongen å dele ut Krigskorset, ville Jacobsen (og andre kommentatorer) trolig ha kritisert ham og regjeringen for ikke å støtte godt nok opp om de han sender ut i krigsoppdrag. Når Stoltenberg i stedet gikk inn for å sende et markant signal om at i det moderne Norge deles slike utmerkelser ut av de folkevalgte, på vegne av det norske samfunn, til de som risikerer liv og lemmer i tjeneste for stat og samfunn, så rammes han av enda harskere kritikk – for å ville sole seg i en glans han ikke har fortjent! (Igjen: Krig er for Gud, Konge og offiserer, ikke for en folkevalgt sivilist med rødt slips!). Jeg er ikke i tvil om at Kongen er god likt, har stor legitimitet og virker samlende, men det er all grunn til å gi Stoltenberg honør for hans forsøk på å understreke at han står last og bram med sine krigere. Det burde folk i Forsvaret – og andre – være glade over. Nei, i lys av alle de hjelpeløse kommentarer som er skrevet om medaljeutdelingen, ville det kanskje vært like bra om Krigskorset ikke ble gjeninnført likevel. Det norske folk synes å mangle nødvendig demokratisk forståelse og modenhet for slikt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    BIK - mai 10, 2011 at 3:38 pm
  143. [...] handlingen! Og så springer bomben: Stoltenberg nektet Kongen å utføre overrekkelsen!  Ja, han ville ikke engang ha Kongen til stede på denne [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  144. Jens Stoltenberg og resten av de rødgrønne har nok en ganvist sin manglende virkelghetsforståelse. Smålig ikke å involvere HM Kong Harald i medaljesermonien.
    Tenker hva som ville skjedd dersom dette hadde skjedd i HM Kong Olavs tid. Gamlekongen ville nok filleristet Jensemann og resten av gjengen slik at de aldri hadde forsøkt noe lignende igjen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    KH - mai 10, 2011 at 4:01 pm
  145. Lenge leve Kongen!
    Han er symbolet på Norge og Jens tråkker ordentlig hardt i det Norske folks ansikt, få han vekk, FORT!
    Jeg skammer meg litt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    J. - mai 10, 2011 at 4:09 pm
  146. Utrolig! Polemikk fra politikerne dreper alt av troverdighet. Snu på ordene, og du har plutselig ikke sagt noe som helst! Har ikke nektet – eller ØNSKER IKKE er egentlig samme sak! Har mistet troen på både politikere og myndighetene slik som samfunnet er bygd opp i dag! Jeg bestemmer hva du skal tro og si, og gjør du ikke det – så knebler vi deg på en eller annen måte!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Kjell Kjær - mai 10, 2011 at 4:35 pm
  147. Utrulig mange hjernedøde kommentarer her. Det er rart at de fleste tror mere på Dagbladets anonyme kilder enn det som kongen og statsministeren sier.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor N - mai 10, 2011 at 4:35 pm
  148. Før sloss våre soldater for Konge og Fedreland.

    Sloss soldatene nå for De rødgrønne og Fedreland?

    Er det derfor Jensemann synes det er mer naturlig at han deler ut krigskorset, enn Kongen?

    Selv landsfader Einar Gerhardsen lot Kongen dele ut krigskorsene.

    Synes Jensemann han er en større politisk leder enn Landsfaderen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Patriot - mai 10, 2011 at 4:40 pm
  149. Stoltenberg forsvarer seg i VG med at ikke har nektet Kongen å dele ut medaljene.. For noe fjas! Hvis han med dette mener å si at Kongen ikke selv ønsket å dele ut, burde Kongen vært BEORDRET til å gjøre det. Noe han nok ville utført uten det minste kny…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Gammal soldat - mai 10, 2011 at 4:48 pm
  150. At VG/Dagbladet kan bruke så ekstremt my spalteplass på hvem som skal dele ut medaljene vitner om et ikke imponerende kvalitetsnivå.
    Det er viktiger å skrive om hvem som skal dele ut medaljene enn hvem som får dem og hvorfor de får dem.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jarle - mai 10, 2011 at 5:13 pm
  151. Det er for Konge, folk og fedreland at norske soldater går ut i krig. Ikke for statsminister Jens Stoltenberg!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stina - mai 10, 2011 at 5:36 pm
  152. er det ikke noe som heter”for Kongen og Fedrelandet”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tore - mai 10, 2011 at 5:37 pm
  153. Det er for Konge, folk og fedreland at norske soldater går ut i krig. Ikke for statsminister Jens Stoltenberg!

    Stina

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Stina - mai 10, 2011 at 5:57 pm
  154. Dette er utfordringen med Svs satsing på barnehage. Regjeringens rådgivere i stortingets barnehage har fått et dårligere kompetansegrunnlag.
    Når så pappagutten Jens skal ha litt hjelp blir det slike tragiske resultater.
    Jeg er i prinsippet ikke royalist, men når alternativet er pappagutter og halvrike sosialister er kongehuset en fantastisk gave til folket..
    Egentlig merkelig at Kristin ikke stod ved siden av og lo, mens han langhåra pøbelen marsjerte frem og tilbake i protest mot krigen….

    Mvh
    Andreas

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Andreas Loland - mai 10, 2011 at 5:57 pm
  155. Huff…Få den “potetskrellende”-mannen der AV stolen! Kongen har tjent sitt land med nebb og klør også kommer den andre “byssegutten” der å skal gi ut krigskors??? Jens, Du har ikke rygg nok for å kunne dele ut krigsmedaljer. La de virkelige gutta håndtere slikt…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Folk. E Mening - mai 10, 2011 at 6:02 pm
  156. Lenge siden jeg har blitt så opprørt som da jeg hørte på nyhetene i dag morges at Kongen ikke fikk dele ut Krigskorset med sverd, den gjeveste av alle medaljer. Jeg fikk en ekkel følelse dajeg så statsministeren innta den posisjonen som bare Kongen skal ha og har i min bevissthet når han hedrer de som hedres skal for djerv innsats for Konge og Fedreland. En ære som kun tilkommer Kongen. Der er ikke statsministeren… Iflg NRK sier Kong Harald at han og statsministeren ble enige om at han ikke skulle dele ut Krigskorset på veterandagen. Men på spørsmål om hvem som tok initiativ til denne løsningen svarer kongen diplomatisk:
    – Det vil jeg ikke innlate meg på…
    Jeg er enig med følgende utsagn her: Stoltenberg kan bare prøve å vri seg unna så mye han vil i etterkant. det han gjorde med sin stadig mer uhemmede jernvilje var å overtrampe den ydmyke kong Harald, og tvinge sin vilje igjennom. Ikke først gang en ser disse trekk hos stoltenberg…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ES - mai 10, 2011 at 6:09 pm
  157. Jeg skjemmes og gremmes over dette fatale valget til Jens Soltenberg. Han har virkelig vist lavmål i denne saken. Her ofrer soldater sine liv og vår statsminister velger å sole seg i glansen av å profelere seg selv i en slik sak. Selvfølgelig burde vår Konge hatt denne jobben. Burde ikke disse utmerkelser fortjene det beste. Jens ødela den muligheten med sin maktarroganse og lite ydmyke holdning. Beklager, men ingen av de rødgrønne får min stemme ved valget neste gang. Hører mange sier det samme, og denne saken har ikke gjort det bedre for dem. FY SKAM

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Marit - mai 10, 2011 at 6:16 pm
  158. Man må gjerne være for eller mot kongehus, selv er jeg republikaner.
    Men selvsagt er det kongen som deler ut en utmerkelse av dette kaliber!

    At sosialistene, som ikke engang har ryggrad til å innrømme at våre soldater er i krig, bruker dette som markedsføring er en skandale.

    Jens Stoltenberg er en kujon. En forbannet kujon.
    Jeg skammer meg over å være norsk på en slik dag!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tiger - mai 10, 2011 at 6:43 pm
  159. AP’s toppledelse har historie med å overkjøre alle som kan stå i fare for å overskygge dem helt fra 30 tallet. Hvem rotet forsvaret av landet i 35-40? Da Gen.Fleischer på egenhånd mobiliserte nord norge og ga tyskerne en på tygga, ble han etter kapitulasjonen gjemt bort i canada, og nærmest presset i døden av Nygaardsvold regjeringen. Under krigen satt de i London og gjorde, tja…? Etter krigen var de kjappe, med god hjelp av LO, til å slå kloa i pensjonene til krigsseilerene med fatalt resultat for tusener av sjøfolk. De som kjempet rundt Narvik i 40 fikk ikke en lusen takk eller noe som helst for 2 måneder med harde kamper under forferdelige forhold. Etter MYE kritikk om neglisjering av de 10-tusener av FN-soldater og andre, fra tysklandsbrigaden til nylig, har altså Stoltenberg innsett at nå må han trå til fordi det er jo valg snart. Ikke noe annet. AP’s toppledelse “gjemmer” da kongen vekk og trår til for å vise at dem støtter soldatene. I hvert fall så lenge det er kameraer der! Fy fa..!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bone - mai 10, 2011 at 7:17 pm
  160. Statsministeren har flere ganger skutt seg selv i foten, nå har han skutt seg selv i hodet!
    Heldigvis er dette det endelige bevis på at vi ved neste Stortingsvalg får en NY og redelig statsminister som tar selvkritikk. Det ordet vet ikke den arrogante Jens Stoltenberg meningen med!

    I.S.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ingar Skjønberg - mai 10, 2011 at 7:37 pm
  161. [...] Så for søren ikke skryt på deg noe, for vi har gjennomskuet deg Jens! Å bruke dette fordi det snart er valg er bare kvalmt. [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  162. i helvete hvem trur han jens er,dette er faan meg grunn til ikke å stemme på de på neste valg.håper Kongen kunne gitt jens et stort spark i ræva så han virkelig kan lære seg folkesikkkkkkkkk…. han jens er det mest pinglette noen gang har vært statsminister Norge til og med kåre vilock gjordet mye bedre en han pingla,,jens nye kalle navn er pingllllllllllaaaaaaaaa….

    TIL VÅR KJÆRE KONGE DU ER ET GODT MENNESKE::ikke bry deg om dette be disse heltene våre en tur på slottet i stedet og be de på middag ,da er mye reddet…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    glenn - mai 10, 2011 at 7:52 pm
  163. 2-3 stykker sitter å fabler her inne om at Jens er godgutten og alle andre ikke forstår noen ting…javel.
    Det kongelige norske arbeiderparti endrer sitt navn.
    Bort med det kongelige.
    Alltså; en plan.
    Det virker som Fûrer Jens vil ha seg frabedt at andre forstår ting annerledes en ham. At Nordmenn er patriotiske.At Nordmenn ikke vil gi bort sin identitet til FN (hva nå i huleste FN egentlig er).

    På kveldsnytt svømmer Jens Stoltenberg forgjeves bort ifra ethvert direkte spørsmål. Som en klasselærer parkert av en elev i klassen. En oppvisning av arroganse og sekterisk blindhet i retorikkens pyramider.

    AP er i full krig imot allt som er norsk. Full krig imot personlig Frihet, og er etter mitt skjønn værre en quisling i sitt forsøk på å trollbinde folket. Ned med AP!
    Ja til Kongeriket Norge!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    peacewall - mai 10, 2011 at 8:03 pm
  164. hva i h****** lol…… HVEM bryr seg om regjeringen? Hvem tenker på -dem- når medaljer skal tildeles?` hæ? hallo…… KONGEN skal da være der……… Hadde jeg fått en sånn medalje ville jeg følt at den var VERDILØS om jeg fikk vite at en smurf hadde finni en eller anna idiotisk grunn til at ikke kongen skulle være der….. herregud…………

    ubegripelig….. ville kasta de medaljene….. Kongen betyr mye for oss her i norge. Hvem bryr seg om lyvende politikere

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    lars - mai 10, 2011 at 8:13 pm
  165. This is a job for Hans Majestet Kong Harald V!
    Ingenting er høyere på rangstigen en KONGEN, ikke la hegemoniet ødelegge!

    Kongen er øverste leder for Kirken og Forsvaret! Ikke Stoltenberg flisspikkeri AS!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    You - mai 10, 2011 at 8:41 pm
  166. hva bli det neste? att vi bønder å fattigfolk må betale skatt til kong jens?ja hvem er kongen av norge nå da? snakke om stormannsgalskap !!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    trude - mai 10, 2011 at 8:43 pm
  167. Forsvaret har en annonsekampanje om dagen, hvor det heter “For alt vi har. Og alt vi er”.

    Dagens reaksjoner på regjeringas PR-stunt gjenspeiler ganske godt hvem vi er.

    Flyktige politikere har fått klar melding.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Coq Rouge - mai 10, 2011 at 8:55 pm
  168. Så akkurat debatten på TV. Fascinerende (og ikke så rent lite ubehagelig) å se et menneske som tydeligvis er fysisk ute av stand til å svare “ja” eller “nei” til et direkte spørsmål- selv om det stilles tre ganger etter hverandre.

    Vi har faktisk ett av verdens eldste monarkier, og det bør vi være stolte av. Over ett tusen år ubrutt tradisjon- og det funker fortsatt. Det samme kan ikke sies om en del republikker her og der…
    If it works- Don’t fix it!

    P.S.:Folkevalgte har utløpsdato på fire år- konger er på livstid!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Are Pedersen - mai 10, 2011 at 9:05 pm
  169. Er det så nøye da. Kongen er jo bare en fyr som snylter på staten uansett.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Roger Eriksen - mai 10, 2011 at 9:07 pm
  170. Supert skrevet.
    Hva skal vi med Konge når vi har Jensemann?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rai Jenss - mai 10, 2011 at 10:06 pm
  171. “- Formålet med veterandagen (8 mai) er at det politiske Norge skal i uttrykk for sin anerkjennelse til soldatene. Det gjorde vi ved at det var en tale på vegne av Stortinget ved Ine Marie Eriksen, en tale ved meg og så var det Forsvarssjefen som overrakte medaljene.” Fra dagens VG…

    Jens kan vel ikke si det tydligere enn det…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    johnny - mai 10, 2011 at 10:26 pm
  172. - Formålet med veterandagen (8 mai).
    Ja det var politikerne som det skulle taes hensyn til ja.
    At vi kunne misforstå så galt da gitt..sorry.

    Vi bør vel bare la veteranene ta hensyn til at politikerne ikke orket å møte opp sist, og nå da må ha en egen dag for å huske allt de bestemmer og sender folk til å gjøre for seg.

    Litt som Statsministeren vår; ansett en stedfortreder når jobben blir stri og vi ikke tør å si offentlig at vi egentlig er sykmeldt!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    peacewall - mai 10, 2011 at 11:14 pm
  173. Neste blir vel at når stoltenberg går av som statsminister, så skal han prøve seg å bli konge! Det er vel det som er tanken hans. Tullinger, la kongen få gjøre noe !

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Martin Nielsen - mai 10, 2011 at 11:22 pm
  174. Jeg vil oppfordre til demonstrasjon i morgen utenfor stortinget. Vi kan ikke ha en statsminister som ikke respekterer HM Kongen.

    Så vidt jeg har fått med meg vil det måtte stilles mistillitsforslag for at han skal gå av. Det kan vi ikke vente på. Han kunne reddet seg ved å innrømme sine feil i dag og bedt dypt om unnskyldning. Det gjorde han ikke.

    Han må gå av. Denne skampletten kan vi ikke leve med.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørn Brave - mai 10, 2011 at 11:36 pm
  175. Det virker som Jens S. og de rød-grønne har høyere tabbekvote enn Berlusconi og Mugabe. Håper Jens at Norge vil bli republikk med han som pressident?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Olav Wilhelmsen - mai 10, 2011 at 11:51 pm
  176. Kongen er øverste militære leder I Norge. Når krigskorset med sverd skal deles ut er dette en svært sjelden tildeling. Sist gang denne utmerkelsen ble gitt var etter 2.verdenskrig. Selv om det var avtalt på forhånd burde Statsminister Stoltenberg forstått at han ikke kan overta Kongens rolle på noen som helst måte. I Norge er det tradisjon for at det er Kongen som deler ut den høyeste militære utmerkelse. Etterkrigsgenerasjonen må aldri glemme hva som skjedde for 66 år siden. Kongefamilien var den samlende kraft for et land som var under okkupasjon. Det er kongefamilien fortsatt, uavhengig av hvem som er folkevalgt som statsminister. Stoltenberg burde ta lærdom av dette og avstå fra å dele ut militære dekorasjoner. Vår kjære Konge og 4 stjerners general burde foreta dette. Dag 46 år, Asker.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Dag - mai 10, 2011 at 11:56 pm
  177. Hva blir det neste? At Stoltenberg skal dele ut prisene under Ferdern?

    Nei, det tør han nok ikke. Det er ikke lurt av en som har lyst til å vinne valg å la seg pipe ut.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - mai 10, 2011 at 11:57 pm
  178. Vi vet alle hvordan vi skal kvitte oss med Jensemann. La oss gjøre det ved neste valg! Det som skjedde 8de mai var så totalt flaut at det finnes ikke ord! Hvis det fremdeles finnes nordmenn og kvinner som mener at fyren er kvalifisert som statsminister så får vi jo vite det ved neste valg. Beklageligvis er jeg litt redd for resultatet!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Judith L. Willassen - mai 11, 2011 at 1:30 am
  179. Jens, du er en pr,kåt person. Du bruker alle anledninger til å fremme deg selv og partiet ditt. Det er kun kongen som skulle dele ut denne medalien og ikke deg og AP, Fy deg, Her mistet du mange stemmer.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Finn Ove - mai 11, 2011 at 1:52 am
  180. Hmmm….krigskorset….? Men Jens har jo sagt at vi ikke er i krig..?.. Og nå kan det jo til alt overmål se ut som at Jens Chaucesko har siktet seg inn på slottsbalkongen også.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frank Schultz - mai 11, 2011 at 3:00 am
  181. Det jeg stusser litt over er kommentaren til Kongen. Dersom Vg og Dagbladet har sitert Kongen helt korrekt så sa han følgende: -Det jeg vil si om dette er at måten dette ble gjort på er noe Statsministeren og jeg er blitt enige om. Det jeg kommer til å gjøre nå er å invitere mottakerene i audiens hos oss på slottet.
    For det første så høres det ut som om Kongen har bestemt seg for en en slags “trøsteløsning” for han sier: -Det jeg kommer til å gjøre nå er å invitere mottakeren i audiens på slottet… Jeg sier ikke at Kongen lyger, bare at kommentaren høres litt merkelig ut, dersom de faktisk var enige.
    For det andre så sier Grete Faremo i en kommentar at de vil løfte veteranes profil. Hva er det hun mener med dette? Regjeringen løfter ikke veteranenes profil ved å gi Statsministeren denne oppgaven, tvert i mot. Det å “nekte” Kongen er å nedgradere veteranene. Det er Kongen de garantert vil treffe, det er det de vil huske og det er det som er “gjevt” Statsministeren blir en “dårlig” erstatning i så måte. Vi er oppvokst med til å tro at symbolet, selve samlingspunktet for Norge er Kongen selv, ikke Statsministeren. Bra at Statsministeren har skiftet mening, for dette vinner han ikke stemmer på.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Artemis - mai 11, 2011 at 10:18 am
  182. Imponerende hvor raskt denne saken ble en ikke-sak i NRK og TV2. Saken har sprengstoff nok, men ble borte som dugg for solen i nyhetsbildet. Tydelig at det redaksjonelle ansvaret i norsk media mener at nok er nok av regjeringskritikk i denne omgang. Måtte slutte før det fikk varige følger i opinionen

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rune - mai 12, 2011 at 2:00 pm
  183. [...] mens det hevdes i regjeringens eget dokument at han avtjente verneplikt i 1979-1980. Jeg antar at Frithjof Jacobsen vet hva han snakker om når han hevder at så ikke er tilfelle?  I så fall er det ennå en grunn [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00