Et gapende sort hull

 

Om vinteren er det kaldt. Så kaldt at bakken fryser. Vet norske veibyggere det?

Siden jeg ble født i 1969 har ingeniører og forskere funnet opp så mange nye ting at selv science fiction-forfattere fra skrivemaskinens dager ville blitt svimle.

I dag kan en vanlig mobiltelefon fortelle deg på meteren hvor du befinner deg i hele verden. I en ny bil kan du overleve en kollisjon i en fart som før ville knust deg til grøt.

I dag kan leger redde livet til barn som blir født så tidlig at de får plass i sigareske. De kan sette et nytt hjerte inn i brystkassen på deg, og få deg på beina igjen etter kort tid. Vi kan hente opp olje og gass fra enorme havdyp mens Nordsjøen herjes av storm.

Men vi klarer ikke å bygge veier som tåler vinter. Forstillingen på en ny bil er i større fare på en ny norsk vei, enn på en vei som ble bygget av romerne for to tusen år siden.

Kampen om de norske veikronene er beinhard. At de få veiene som bygges, blir ødelagt av tele og vintervær er nesten ikke til å fatte. At veier rundt om i Norge ser ut som et krøllete lappeteppe når snøen smelter forteller bare en ting: Det meste i Vei-Norge er galt. Fullstendig ute å kjøre.

Det er mange store og små problemer i det norske samfunnet som møtes med politisk kraft og innsats. Dagfinn Høybråten fikk for eksempel halve Norge til å stumpe røyken. Jens Stoltenberg har klart det som mange trodde var umulig, nemlig å innføre et helt nytt pensjonssystem. Og Kristin Halvorsen ga oss full barnehagedekning. Felles for disse politiske bragdene var erkjennelse av problemet, og en sterk vilje til å gjøre noe med dem. Selv om det betød at man måtte kaste alle gamle måter å gjøre ting på over bord.

Så hva er svaret når man i dag konfronteres med de elendige norske veiene. Svaret er hver eneste gang at ingen har bevilget mer til vei enn denne regjeringen. Jeg mistenker at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa har sagt det så mange ganger at hun kunne avlevert de samme setningene selv om hun var i dyp narkose.

Det spiller ingen rolle for folk hvor mange penger som brukes. Vei er enkelt slik, det er bare resultatene som teller. Dagens system spiser penger til ingen nytte. Og regjeringen orker ikke å gjøre noe med det.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

23 kommentarer

  1. Tommel opp!

    Kanskje på tide å stemme på noen andre ved neste Stortingsvalg som er interessert i å gjøre noe med saken. Ikke FRP men det må vel fins andre partier…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Andreas - april 4, 2011 at 8:22 pm
  2. Der finnes alternativ måte å bygge vei på.
    Betong underlag litt dyrt men vrir seg ikkje, og er stabilt.
    En treng ikkje tykt lag men en plate på 10 cm armert.
    Det går ann og lage dei i segmenter blokker. Masseprodusert en plass, på betong bord. Tørker fort og.
    Men prisen blir litt annenledes, men så holler det flere 10 år.
    Og da kan en og bruke tynnere asfalt.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Vesen - april 4, 2011 at 8:34 pm
  3. Så var vi her igjen da, nok et år med ministre som klipper snorer og smiler og vi som billister hopper og spretter rundt på norske veier. En ting er veiene, en annen sak er rasfaren, plutselig kan vi få 10 tonn i hodet og det gjør vondt. Hva med alle isen som henger langs alle veier, eller de lange is spydene som henger i tunnelene, har vi penger til å fjerne dette, neida det har vi ikke. Men så lenge som Magnhild er klar til å ta ein skikkelige gjønågang på det mesta så går det vel bra til slutt eller………………

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Harry Opheim - april 4, 2011 at 8:36 pm
  4. Hvorfor blir det ikke et folkeopprør?
    Hvorfor finner vi oss i dette?
    Hvorfor er vi for stolte til å lære av Sverige?
    Hvorfor blir nye motorveier dumpete?
    Hvorfor er det så stille blant politikkerne?
    Hvorfor kjører ikke FrP dette som fanesak Nr. 1?
    Hvorfor vil SV at veiene skal forfalle?
    Hvorfor kan ikke Statskassa finansiere veinettet?
    Hvorfor skilter ikke veivesenet med fareskilt når det er hull, dumper og sprekker?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor Steen - april 4, 2011 at 8:38 pm
  5. Utrolig, vi bor i Norge.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tom Tøge - april 4, 2011 at 8:44 pm
  6. Det er bra at det bygges veier. De skal vel også gjøres for billigst mulig penger for overhode å få jobben.

    Kansje trenges det et tyggere lag meg singel og en bedre isolasjon? Det ville forhindret kulda til å trenge ned. Da ville man kansje ha unngått problemer med tele.
    Finnes det ikke noe kvalitetskontroll for enn så kostbar jobb?
    Eller er det rett og slett slik at man ikke har kunnskap nok om veibygging i vinterland Norge?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rauni Simonsen - april 4, 2011 at 8:52 pm
  7. Det er like vanskelig å finne kompetente folk i statens vegvesen som det er å finne reker i rekesalaten.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Radio - april 4, 2011 at 9:04 pm
  8. Det er jo noe som heter riksrett……samtligere politikere de 20-30 år som har hatt sitt virke innenfor samferdsel + samtlige regjeringssjefer fra denne perioden burde vært stilt for riksrett, anklaget for grov tjeneste forsømmelse!!! fratatt sine feite pensjonsordninger burde de og vært, den fortjener de ikke…er vel egentlig ingen politikere som fortjener denne feite pensjonsordningen……
    Jeg minnes et valgflesk fra sist valg ” det skal lukte nylagt asfalt over hele fylket!! ” ja ja mat til politikerforakten blir det i allefall……man kan bli kvalm av mindre…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Roger Utby - april 4, 2011 at 9:06 pm
  9. Jeg tror at det er ikke noe politikerene kan gjøre med ,men ta alle disse såkalte ingeniørene og planleggerne som har gjort en elendig jobb. Alle disse personene må bare innse at de har gjort en dårlig jobb .ta hattene deres og gå.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    H.Olsen - april 4, 2011 at 9:24 pm
  10. Ja vi kan klage på politikerne våre og de som lager veiene. Men jeg har et spørsmål som skulle vært greit å fått svar på.

    Bevilges det for lite penger eller er det de som bygger som ikke gjør god nok jobb?

    Er det slik at vi får forlite for pengene våre?
    Eller forsvinner pengene i andre hull?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frank Kristiansen - april 4, 2011 at 10:00 pm
  11. Hvorfor blir ingen holdt ansvarlig for dårlige veier?
    Hvorfor er det ingen som må gå fra sin direktørstilling?
    Hvorfor har vi en Norsk standard for en motorvei (t.o.m renholderne har en norsk standard)?
    Hvorfor må man være lokalkjent for ikke å slå istykker bilen?
    Hvorfor er det ikke flere som saksøker veivesenet?
    Hvorfor har vi en så lite kompetent samferdselsminister?

    Folkens, våkn opp!
    Send leser innlegg!
    Start facebook grupper!
    Stem for ny regjering!
    Start aksjonsgrupper!
    Demonstrer!
    Engasjer!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tor Steen - april 4, 2011 at 10:27 pm
  12. Hei, det finnes ikke vanskelig å bygge riktige veier i Norge. det er ingeniørene som bestemmer hvilke type masse som skal benyttes og hvordan arbeidet skal utføres.
    kostnadene ved veibygging er enorme her i landet men slik blir det når kun 30 – 40 % av de totale bygge kostnadene går til den praktiske utførelsen, resterende går med til planlegging og administrason.
    bruk entreprenører som er lokale de kjenner ofte til grunnforhold i lokalt i kommunene og vet også hvilke type masser som egner seg i de ulike deler av disse.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan - april 4, 2011 at 10:30 pm
  13. Jeg tror at det i samferdeselsdepartementet sitter bilhatere og grønne venstrevridde mennesker som gjør alt de kan for å hindre, trenere og stenge for skikkelig veibygging. De har støtte av SV-ere og vestrefløyen i AP. Før disse blir fjernet, blir det ikke skikk på veibyggigen selv om det kommer nye samferdselsmiistere. Departementets faste stab kan sabotere nesten alt en samferdselsmnister foreslår. Og med den nåværende ledelse i departementet, som delvis er enig med bilhaterne, kan viikke vente noen bedring

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tormod Sparstad - april 4, 2011 at 11:14 pm
  14. Svar til den kloke mannen “vesen” helt på toppen av svarene som foreslår å bruke 10 cm tykke betonglameller…jeg håper du ikke er ingeniør, for jeg og sikkert flere har stått i autobahne køer i tyskland hvor det er lite frost mot her. Der legger de mer enn en halvmeter tykk sammenhengende betong ut fra en spesialmaskin og det i tillegg til alt det som er under det hele og at det legges flere lag med asfalt oppå… De bør nok kikke på de som kan lage vei

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jørgen - april 4, 2011 at 11:34 pm
  15. Samferdselspolitikerne sier at de har aldri bevilget mer penger til veger enn det de gjør nå. Kan svaret da være så enkelt, at de er de samme politikerne som sørget for, at de som hadde greie på veger, vedlikehold og asfaltkvalitet og asfaltlegging, ble arbeidsledige da Statens Vegvesen ble omgjort til Mesta?? Når man i dag ser på at anbudssystemet gjør at vegene må reasfalteres annet hvert år, må man jo lure på om ikke det er dyrere enn å legge kvalitetsasfalt hvert 5-10 år. Og noen lurer på hvor pengene blir av??

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Wiggo Kjelstrup Minde - april 5, 2011 at 12:36 am
  16. jeg har lest igjennom de kommentarene som har kommet her, og synes jo forsåvidt at det er mye bra, men ble vel litt overrasket over den som ville bruke betong ca 10 cm…. det skulle jammen tatt seg ut.! det hadde gått rett til h…. første vinteren! men det som kanskje hadde hjulpet absolutt mest, er kanskje og bygge veiene bredere, slik at vann renner litt lengre ut i fra kjernen på veien. vei skuldre burde være minst 1.5 meter brede. (ut fra hvit stripa) Og det er jo alltid sånn at laveste anbud vinner kontrakten, men glem for all del ikke at de skal tjene penger, de også… og da er det helt sikkert litt muligheter for “snarveier” her og der, og byggetiden blir jo så til de grader presset ned av Statens veg vesen på nye prosjekter. så tiden er jo nesten brukt opp før en får begynt. og som en sa her: 30-40% av det som skal brukes på et prosjekt går med til administrasjon og planlegging, noe som er helt galskap, tenk hvor penger det blir i løpet av et år… og til slutt: når det først blir bygging en plass, så tas det 12-13 km med vei, og så blir det stående igjen gammel og dårlig vei på begge sider. bare opp rigg av utstyr ved ett anleggsområde med brakker og kontorer, verkstedhall og maskintransport, for hvert anlegg dreier seg om mange millioner kroner, noe staten må betale for hver gang det begynnes på nye biter vei. jeg tror det hadde vært masse penger og spare ved at: ok Nå bygger vi 10 mil med vei i fra her til dit, og når vi er ferdige med det begynner vi med 10 nye mil….. Sånn gjøres det i Sverige, men dem er jo “dumme” Hilsen veibygger.!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    frank - april 5, 2011 at 1:42 am
  17. Enkel forkalring. Jo dårligere veier du lager jo raskere går det til du får nye oppdrag og mere penger inn i kassa.
    I hele Sverige er det så å si ikke en eneste dump eller sprekk å se langs veiene, hvorfor det? Hvorfor ikke forlange garanti på utført veiearbeid?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Halgeir - april 5, 2011 at 7:06 am
  18. …og til slutt , når alt må gjøres på nytt for ørtende gang, MÅ BILISTENE BETALE VEIEN SELV MED BOMPENGER ….

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    John - april 5, 2011 at 7:31 am
  19. Her er det mange som ikke holder seg til hva som virkelig
    skjer der ute. Svenskene ? Husk at selv i nabolandet blir det laget mange mil vei av norske entreprenører,som er meget respektert og konkurransedyktige. Det er ikke kompetansen som er noe dårligere hos norske fagfolk. Problemet er nok til syvende og sist penger igjen. Politikerene slåss om å skryte på seg hvem som lager flest KM vei i “sin” periode, og da blir det ikke satt av ekstra kr. pr. km til kvalitet ihvertfall.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjarne Knutsen - april 5, 2011 at 8:12 am
  20. Kanskje noe av utfordringene ligger her:

    http://www.naf.no/Artikler/Konferanse/presentasjoner/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JRA - april 5, 2011 at 9:14 am
  21. De “dumme” svenskene har et system for bygging av veg, som avgjøres av Vägverket, hvor det skal bygges veier, etter en grundig vurdering av kost/ nytte problemet, køer m.v. Det eneste politikerne får lov til, er å BEVILGE penger!! Den dagen det skjer her i Norge hvor vi er verdensmestere i alt, som så går rett i bøtta, kan det være håp om å få til slik utbyging som vegbygger Frank skisserer litt lenger ovenfor.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Wiggo Kjelstrup Minde - april 5, 2011 at 2:24 pm
  22. Til dere som tror at betongdekke kan være en løsning. Det vil neppe hjelpe. Så lenge grunnmassene holder på vann, vil det vli tele der det er frost. Sånn er det bare. Nytter ikke med stål heller. Det er enorme krefter som sprenger på fra undersiden. Alt av masser som vegen er bygd på må byttes ut med grov pukk som drenerer vekk alt vann. Så kan man bare forestille seg for en jobb som venter. Løsningen på de fleste problemene har vi jo allerede. Vi må bli flinkere til å utnytte fjellene våre. Samferdselen bør gå i tuneller der de største problemene er og massene etter tunelldriften kan dekke behovet for god grov pukk til veiene som nødvendigvis ikke kan gå i fjell.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans Roar Stokkan - april 5, 2011 at 11:35 pm
  23. Det vi ser på norske veger i dag er i stor grad resultat av uvitenhet. Det kan nok gjelde på mange områder, både politisk, administrativt og faglig – les mer:
    http://www.hin.no/uvitenhetVEG

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erling Reinslettt - mai 9, 2011 at 8:34 am

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00