Suppe i zentrum

Tre statssekretærer, en politisk rådgiver, seks kommunikasjonsfolk, ti ansatte på partikontoret og tre partifeller i regjeringen klarte tydeligvis ikke å gi Liv Signe Navarsete den støtten hun trenger for å være statsråd og partileder. Ring en coach.

Tanken på møtet mellom den direkte og jordnære Navarsete og en små-astral zen-inspirert coach er ganske fornøyelig. Vi som har møtt Navarsete noen ganger, vet at hun blir ganske tydelig når hun mener noen snakker tull. Jeg skulle gjerne ha vært til stede første gang hun møtte Erik Yogi Møller. En mann som tidligere med det største alvor har fortalt oss at det er viktig å puste, og at det gjelder å lytte til kroppens signaler.

At en av Norges mektigste mennesker føler behov for å kjøpe svindyre coachingtjenester for å gjøre jobben sin, er oppsiktsvekkende i seg selv. I snitt koster samtalene med Møller rundt 2400 kroner i timen. At hun mener fellesskapet skal betale for det, er vanskelig å svelge.

Begrunnelsen som gis fra hennes egen departementsråd er at ingen er tjent med en dårlig leder. Nei vel. Hva betyr egentlig det? At Navarsete, ifølge sine egne underordnede i departementet, ikke har vært noen god leder til nå?

I sin politiske karriere har Liv Signe Navarsete selv søkt ledende verv. Underveis har hennes egenskaper blitt diskutert av valgkomiteer, og hun har blitt innstilt og valgt av partiets representanter. Ikke vet jeg hvordan disse prosessene foregår i Senterpartiet, men jeg vil tro at lederegenskaper har betydning for hvem som blir valgt til å lede.

Det sies fra flere kilder at Navarsete synes det var tøft å ta over som partileder etter Åslaug Haga. At det ikke var så enkelt å ta plass i underutvalget sammen med de to andre partilederne, som jo hadde sittet der lenge. Og at arbeidsmengden ble langt større i hennes nye rolle.

Det er lett å ha respekt for. Om Navarsete selv føler behov for å leie inn hjelp for å klare dette presset, så står hun selvfølgelig fritt til det. Men det burde vært gjort gjennom andre kanaler enn departementet. En partileder har et ganske stort apparat rundt seg som kan hjelpe til med slikt. Senterpartiet kunne for eksempel tatt regningen. Eller Zen-terpartiet, som det vel heter nå.

Nyhetskommentar VG 19. juli

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

62 kommentarer

  1. Det beste jeg har lest om denne saken. Du har tatt saken helt på kornet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    samantha - juli 19, 2010 at 10:52 am
  2. WesenSteens “Supperådet” var gjerne ment som harselas med datidens sittende regjering, og kan mer enn gjerne anvendes på den til enhver tid sittende regjering. Maken til sløseri og overbyråkratisering skal man lete svært lenge for å finne maken til. Godt skrevet, Frithjof!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    John Isvik - juli 19, 2010 at 10:53 am
  3. Jeg er generelt skeptisk til det som ofte blir markedsført som “alternativt” og mennesker som blir dratt mot eller søker dette. Men en mer fordomsfull artikkel og i beste fall dårlig formulert overskrift skal man lete lenge etter. Dette er ikke noe anderledes enn f.eks. Marit Bjørgen har fått gjennomført og etterpå hyllet i denne avisen. I det store og hele er 40.000 absolutt ingen sum å snakke om, så lenge det er kvalitetssikret og godkjent i de rette kanalene. Blir Navarseter en bedre leder av dette er det bare positivt.

    Noen ganger syns jeg VG burde sende journalistene sine tilbake på skolebenken slik at de kan skrive gode saker igjen.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sebastian S. - juli 19, 2010 at 11:00 am
  4. Idiotisk kommentar. Ingen ansatte, uansett nivå i en bedrift, bør få mulighet til videreutdanning, kurs, coaching eller andre former for å utvikle seg i jobben sin, med andre ord. De har jo så mange over- eller underordnede og kolleger de kan snakke med.

    Tror sjelden jeg har sett større agurksak enn denne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hallvard - juli 19, 2010 at 11:03 am
  5. [...] This post was mentioned on Twitter by Elin Ørjasæter, Dag-Egil. Dag-Egil said: RT @Orjas: Navarsete hos Zen-coach: God kommentar fra @vgfrithjof om Suppe i zentrum: http://bit.ly/abiYsT [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  6. Zen Buddhisme er en religiøs form, og ikke noen form man skal bruke for å tjene penger, tydeligvis er det noen som ser et potensiale i å utnytte en religiøs retning for egen rikdom. Og som vitner om en annens uvitenhet. Poenget i Buddhisme er å våkne, ikke bli rik, rikdommen kommer i å være våken, er han egentlig våken, han som sitter å trekker i trådene på coachingen tro, eller er det ordene som leder, som lar ham trekke. Buddhas ord er hellige for noe av oss, og misbrukes av andre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Nickholas Maclergan. Esq - juli 19, 2010 at 11:16 am
  7. Forrige gang de rød-grønne hadde slikt trøbbel, var det spåkoner inne i bildet, derson jeg ikke husker feil. Jeg lurer snart på om regjeringen er mer styrt av spåkoner, hypnotisører og andre new age manipulatører enn av noe annet. Jeg foreslår at politikerne forbys slik “rådgivning”. De er valgt for å lede selv, ikke for å bli ledet av andre.

    Kanskje regjeringen vil tilsette en medisinmann i fast stillling? Jeg ville tatt jobben for 8500 i timen. (Med den prisen må jeg jo være god, ikke sant?) Da kan de jo spare seg avstemninger og slike gammeldagse ting, for jeg kan danse rundt bålet og få åpenbaringer om de riktige valgene i stedet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bård - juli 19, 2010 at 11:27 am
  8. Dette er bare nok et eksempel på at politikere mangler bakkekontakt. Ikke så rart når de fleste ikke har vært annet enn broilere innen partiene. Lederutvikling er viktig, men alt dette sludderet som baserer seg på mystiske formler er tidenes småsvindel. Dessuten trodde jeg at en som velges inn som politisk leder må på forhånd ha bevist lederegenskaper og erfaring. Vi snakker da ikke om traineer innen næringslivet, som skal utvikles som kommenede ledere? Hvis dama syns hun trenger litt indre coaching, strekker nok lønna til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arild - juli 19, 2010 at 12:20 pm
  9. Albert Einstein sa; “a problem cannot be solved by the same consiousness that created it”.
    Einstein er, blant de aller fleste av oss, ansett for å være en meget klok mann. Allikevel steiler vi med en gang vi hører ordet “alternativt”. Hva er alternativt med å søke råd hos andre? Noen ganger må vi søke råd utenfor vår egen omgangskrets da de ofte lever på samme informasjon som oss selv. Og noen ganger (som Albert Einstein sier) er denne informasjonen feil! Noen ganger får vi det faktisk bedre når vi velger nye måter å tenke og håndtere ting på!

    Det er bare det dette fryktelig “alternative” handler om.

    Så kan vi gjerne diskutere hvem som skal ta regningen…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frk. Fryd - juli 19, 2010 at 12:39 pm
  10. Eivind Dale mener at ingen skattebetalere er tjent med å ha dårlig ledere. – Nei, det er riktig Dale. Men i et demokrati som det norske så har det vært vanlig at vi bytter ut våre ledere, om de ikke skulle tjene våre interesser. Dette her minner om en slags styringsform skattebetalere flest ikke vil applaudere får innpass her i landet. At kommunaldepartementet og statsråden selv ikke evner å ta inn over seg denne problemstillingen er svært bekymringsfullt. At de i tillegg sender regninga for dette svineriet til oss skattebetalere er helt forkastelig.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    zano - juli 19, 2010 at 12:39 pm
  11. Sensasjonvås og agurksludder!!
    Alle som har jobbet i norsk næringsliv vet at det er dette som er normalen – ledere får dekket sine behov når det gjelder utvikling/etterutdanning/coaching, og det kommer selvsagt bedriften til gode. Jeg kommer selv fra en bedrift hvor dette er en del av personalutviklingen – heldigvis!
    Og harselér gjerne med pusteteknikker og bruk argumenter som at hun da kanskje ikke har vært noen god leder til nå – det faller på sin egen sutrete mangel på innsikt. Alle har selvsagt mer å gå på – alle kan bli bedre på alle plan faktisk, og i en krevende jobb er det godt å kunne få påfyll både faglig og mentalt for å takle hverdagen.

    Jeg er så utrolig lei av skandalejournalistikkens smålige, janteinspirerte oppstøt, og lurer virkelig på om ikke journalistene snart burde koste på seg litt coaching for å bli litt rausere og mer innsiktsfulle? En god invenstering, spør du meg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Trine - juli 19, 2010 at 12:40 pm
  12. Etter hva jeg forstår, kan hun jammen ha bruk for all den coaching hun kan få. Dessuten burde vi vel lenger knapt heve et øyebryn over poltikere som beriker seg selv på vår bekostning. Se bare på Jens som farter verden over for å kjøpe seg et liv etter den trivielle, norske politikken!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lasse L. - juli 19, 2010 at 12:43 pm
  13. Hvis Navarsete ønsker å bli en bedre leder, er ikke det da bare en god ting? For alt vi vet kan det være slik at hun har rådført seg med kolleger og politikere tidligere. Men dere er selvfølgelig bare opptatt av hva skattepengene går til. Jeg har ingen problemer med å støtte staten med 0.0089 kroner for at de som styrer landet vårt skal bli bedre ledere. Om det så er en alternativ kilde, har ikke det noe å si hvis det gir resultater! Bruk huet litt da, folkens.

    “- Som andre toppledere i næringsliv, politikk og offentlig sektor har jeg tro på å arbeide for å bli en best mulig leder. Det er bakgrunnen for at jeg etter fire og et halvt år som statsråd ønsket en samtalepartner som kunne medvirke til videre utvikling, skriver Navarsete i en e-post til VG.”

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per - juli 19, 2010 at 12:46 pm
  14. Dette er en vanlig, folkelig og litt middelmådig måte å forstå bruk av coach / endringsrådgiver på blant den gemene hop. Det noe med nordmenns umodenhet i forhold til å bruke et verktøy som coach. Alle mennesker har et uutløst potensialet, som kan hentes ut ved bruk av dyktige coacher. Denne kunnskap er et fag, som noen dyktige coacher / endringsrådgivere besitter, og som absolutt ingen kolleager har forutsetninger for å klare.

    Mange ressurspersoner og ledere forstår dette, særlig i den verden som er utenfor norge og de benytter seg av lignende verktøy for å hente ut potensialet i seg selv og organisasjonen de jobber i. Når man da ser på hvilket potensialet som finnes i Navarsete’s jobb, er det bare blåbær å bruke småpenger på å gi henne tilgang et verktøy som kan høyne prestasjonen. Hva er galt med bruk av verktøy? Eller er det bare slik at dette verktøyet her, er av en slik art at mange ikke forstår hva det er, og snakker da nedsettende om det?

    At vår aviser lager en slik eksponering av dette, sier meg lite og selve saken, men mye om de små tanker som bor i journalister og som igjen speiles i deler av vår befolkning.

    Til de av dere som ønsker tilgang til coach med spisskompetanse til å skape ønsket endring, gå til http://vildudakandu.no/coach.htm

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Morten Rand - juli 19, 2010 at 1:50 pm
  15. Jeg tror VG birde investere i litt coaching til sine kommentatorer også. Og litt etterudanning også. Nå er det mulig at en for å få opplagstallenene opp i feriene har et stående diktat fra redaktøren om å legge fra seg hjernen når en er på jobb. Eller kanskje Jacobsen bare er så totalt innsiktsløs som han fremstår her. Flere over her har kommentert sakens kjerne – jeg trenger ikke gjenta det her – men vil bare oppfordre alle å be en bønn om at vi skal få slippe flere tabloide, tanketomme og tullete kommentarer fra Jacobsen. Snakk om å sette journaliststanden i vanry!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hans - juli 19, 2010 at 1:55 pm
  16. Har en mistanke om at flere kommentatorer her arbeider som coacher og defor forsvarer de denne misbruken av skattepenger, eller prøver de bare å vise oss normale mennesker hvor sofisticated de er. Imponerer ikke meg, jeg mener fremdeles at Navarsete burde ha betalt dette selv.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lisa - juli 19, 2010 at 2:33 pm
  17. Hadde rett, kommentatoren Morten Rand som har skrevet et langt innlegg her inne er en coach med, som han selv skriver, spisskompetanse.

    Han er bl a utdannet som NLP Master (Nevro Lingvistisk Programmering Master), hva det nå enn er, og han har også erfaring som bilselger. Imponerende.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lisa - juli 19, 2010 at 3:15 pm
  18. Dette er topp-agurken til VG i sommar, og spørjeunder-søkinga skikkeleg tendensiøs, der dei som svara ja også tykte dette var “topp”. Her er det snakk om å hause opp stemninga mot ein sitjande statsråd, det minner meg aller mest om mobbing, men det skal statsrådar sikkert tåle, spesielt om det kjem i frå VG.

    Så lenge dette er jobb-relatert coaching og dette også har ein positiv verknad, så er det ikkje noko gale. Eg håpar ikkje statsråden sluttar med coachinga etter dette mobbe-oppslaget i VG.

    Eg tippar ein finn like stor bruk av dette coaching-opplegget i det private næringslivet, då skjer det for aksjonærane sin kostnad, men næringslivet sin bruk av midlar er kanskje ikkje av like stor interesse for VG å skrive om. Slik bruk av pengar er faktisk med på å redusere overskotet i bedriftene som igjen fører til redusert skatteinngang til fellesskapet. Inndirekte er derfor dette også bruk av skattemidlar som skal komme fellesskapet tilgode. Men kjære næringslivsleiarar, dersom denne forma for coaching virkar, så hald fram med den slik som Liv Signe også bør gjere, aller helst utan fleire mobbe-oppslag i VG

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arild Fossøy - juli 19, 2010 at 3:20 pm
  19. http://bastianblogg.wordpress.com/2010/07/19/gode-rad-er-dyre-40000/

    Å bruke 40 000 på zenrådgivning er ikke verre enn å bruke 40 000 på politisk rådgivning hos f.eks. geelmynden kise.

    snakk fra levra!

    Politikkere skal høre på folket ikke rådgiverne.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bastianblogg - juli 19, 2010 at 3:52 pm
  20. Overskriften er fornøyelig, eller hva? Frithjofs “moment of Zen”. Men resten av det du skriver blir litt som “å koke Zuppe på en Zpiker”.

    For Frithjof hva er egentlig 2400 kr? Og hvorfor er det så viktig for deg at det blir tatt fra Zenterpartiets budsjett og ikke departementets? Er det ikke fra fellesskapet pengene kommer uansett?

    Morzom overskrift. Null i innhold. I don’t get it!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Peter - juli 19, 2010 at 3:55 pm
  21. Venter spent på hva som videre kommer frem i denne regjeringen. Faktisk skulle de alle søke råd hos andre, f.eks i opposisjonen. Gode råd der tror jeg.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Elin - juli 19, 2010 at 4:18 pm
  22. [...] fra Erik Møller. Avisen tolker bruker en uttalelse fra departementsråd Eivind Dale om at  ‘ingen er tjent med en dårlig leder’ til å stille spørsmål ved prosessene for lederutvelgelse i Senterpartiet. Videre respekterer VG [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Ab imo pectore » VG v Senterpartiet 1-1 - juli 19, 2010 at 4:56 pm
  23. Det er tydelig at agurktiden har begynt.Maken til oppgulp skal en lete lenge etter. Hvilken arbeidstaker hadde vært villig til å betale for kurs man mener man trenger for å utføre arbeidet som fellesskapet har satt henne til?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Arne - juli 19, 2010 at 5:47 pm
  24. Jobber selv i et internasjonalt europeisk selskap og ser en svært tydelig forskjell mellom norske og andre europeiske bedrifter/politikere/kommuneansatte.

    Tror ikke det finnes noe annet land i Europa der det brukes like mye tid og penger på kurs, seminarer og annet hokuspokus enn i Norge.

    Men så er vi da også helt på topp i verdensklasse når det gjelder effektivitet. Tror vi selv.

    Navarsete kunne sikkert også ha godt og glede av å delta på et yoga-kurs.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JollyBob - juli 19, 2010 at 6:16 pm
  25. Sikkert nyttig med pustetrening og dette er for småpenger å regne, men jeg er prinsipielt uenig i at alle typer utgifter kan dyttes over på regjeringens kontor. Det har vært en kostnadseksplosjon i driften av Storting og Regjering de siste 20 år. Disse regnskapene tåler ikke dagens lys, det er helt sikkert. Kan ikke dere journalister grave litt mer rundt dette?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bjørg - juli 19, 2010 at 7:36 pm
  26. Kva gnålar de etter byfolk? Det er då openberrt at Liv Signe treng ALL den coaching ho kan få!
    Zen må være midt i blinken for ho. Zen virkar visst roande (berolgende), og det treng Liv S ifølge VG (frå så langt tilbake som sist torsdag).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Per-Leif - juli 19, 2010 at 7:59 pm
  27. Det for en senterpartileder å hyre inn en zen-master fra Oslos beste vestkant (voksenliveien), kan ikke være noe annet en politisk selvmord. Det ville vært mer politisk korrekt (og distriktsvennlig) å brukt snåsakailln i stedet…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    D.T.P. - juli 19, 2010 at 8:25 pm
  28. Tenk hvis alle i storting og regjering fikk blankofullmakter til dette? Hva om noen av våre folkevalgte fikk det for seg at de var Druider og måtte oppsøke Stonehenge for å få visdom og healing fra hverdagens kjas og mas? alt for å bli bedre ledere? til dere som forsvarer dette sprøytet med å si at alle ledere i bedrifter får dette gratis så er det bare en ting å si, dette er ikke en privat bedrift. Dette er våre skattepenger. For de fleste av oss kunne hun like godt brukt pengene på mannlige strippere. Dette er å be om et misstillitsforslag fra opposisjonen. Lykke til som kommende arbeidsledig NAVarsete…..

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Auf Wider Zen - juli 19, 2010 at 10:03 pm
  29. Navarsete er sikkert bare én stakkar som har blitt tatt med buksa nede.

    Gudene må vite hva alle de tusenvis av statslønnede og kommuneansatte skusler bort av våre skattepenger i form av koselige kurs, seminarer og andre hyggetiltak. Denslags hyggelige “nødvendige” aktiviteter avholder de helst på hoteller, gjerne på høyfjellet, eller på cruiseskip som f.eks. ColorLine, eller i forbindelse med “viktige” utenlandsreiser.

    Det finnes vel snart ikke folk igjen i det offentlige som vet hva det vil si å jobbe – hvis de i det hele tatt noen gang har visst hva det betyr. Stort sett er de en gjeng som aldri har bidratt til å skape verdier – de er bare vant til å bruke opp de verdier som andre har skapt.

    La dem alle ta Zen- og Yoga-kurs, det har jo Norge råd til.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    JollyBob - juli 19, 2010 at 10:59 pm
  30. Jeg synes det er en del usaklige kommentarer her inne. Det virker feil å si at hun har brukt pengene på Zen råd. Hun har brukt det på Coaching. Coaching er et verktøy som er genialt for å finne frem til egne ressurser og løsninger. Dette har overføringsverdi både privat og innen karriere. Uansett yrke så er vi alle mennesker og skal du lykkes uansett hva du driver med, er du avhengig av å ha det bra med deg selv. Dette er basic! Dette er vel innvesterte penger. Hun tar ansvar for seg selv og sine valg ! Mange store kjente personer har en god coach bak seg. Alt fra presidenter til idrettsutøvere. Jeg er ikke fan av hennes parti, så mine meninger begrenser seg til medmenneskelighet og sunn fornuft.

    Ironi og drittslenging er svært usakelig! Kanskje de som tilhører denne kategorien her inne ikke har det så godt med seg selv?

    Hva med litt coaching? finn frem det beste i deg selv du også!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    irene - juli 19, 2010 at 11:03 pm
  31. Kommentaren din er riktig, dette er helt utrolig. Synes det er ærlig av Liv Signe Navarseter å innrømme at hun trenger hjelp til å lede Senterpartiet. Det burde bekymre SP tillitsvalgte og velgere…… Fair nok at Liv Signe Navarsete trenger hjelp, men da burde SP ha betalt for det !

    Etterlyser kommentar fra statsminsteren, hvordan er det med denne regjeringen, er det slik at de enkelte statsråder bare kan ta melde seg på ulike kurs og få kontsnadene dekket av departementet? Har statsminsteren noen formening om hvor grenseoppgangen går ?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thorhild - juli 19, 2010 at 11:05 pm
  32. Denne saken er slått opp helt ute av proporsjoner og VG avdekker en utdatert holdning til ledelse og hvordan man løser lederoppgaven.

    Zen-fokuset er pikant, men fra nettsiden til zenleadership.no å dømme, handler dette mer om innpakning enn en mystisk/religiøs lederrådgiving.

    Navarsete bør få honnør for å søke råd hos mennesker hun har tillit til.

    Jeg kommentert på http://lisle.no/geirolav/2010/vg-v-senterpartiet-1-1/

    -go

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Geir Olav - juli 19, 2010 at 11:07 pm
  33. Først ringer en statsråd for 1- 200.000,- til spåkoner, så leser jeg om Zen kurs. Alt kostet av oss skattebetalere. Hva bli det neste?? Spå i kaffegrut!!
    Pføy.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    dontworry - juli 19, 2010 at 11:10 pm
  34. Smålighetens Norge slår til igjen. Tenk at en statsråd kan få betalt over 40 000 kr for å ta et kurs/veiledning som ledd i å utvikle seg. Hun burde heller ha gjort som de store gutta i næringslivet, nemlig ta et Solstrandkurs til mange hundre tusen kroner. Og sånne kommer tilbake fra kurset under mottoet: intet lært intet glemt. Men man har då fått et nettverk. En statsråd måtte ha betalt sånne kurs av egen lomme, for det er jo skattebetalerens penger det ville ha gått av. Men forresten, det samme prinsippet gjelder jo også for de pengene som næringslivet legger ut for sånne kurs. Men det siste ble vel for komplisert for sånne som kaster seg inn i denne type hylekor :) ).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    MajaM - juli 19, 2010 at 11:16 pm
  35. jeg vil ikke betale mer for inkompetente norske politikere som har et parti i ryggen som kan ta den kostnaden det er å kvitte seg med henne (og resten av partiet, bruk de pengene dere får fra oss og legg ned hele gruppa deres og la andre kompetente folk overta, grensa er nådd for lenge siden!!! hilsen fra FRP

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tor tolpinrud - juli 19, 2010 at 11:25 pm
  36. Godt innlegg. Dette handler rett og slett om en norsk statsborgers psykiske helse. At akkurat denne statsborgeren er partileder og medlem av den sittende regjeringen betyr ikke etter min mening at hun er berettiget ekstra midler.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sindre N. Viulsrød - juli 19, 2010 at 11:26 pm
  37. Synes det er veldig flott at Liv Signe Navarsete vil utvikle seg selv med coaching, for på den måten bli enda bedre i jobben sin. Det er rett og slett tragisk å observere den småligheten som finnes i dette landet. Det sutres over en lav sko, uten at en har den minste peiling om hva saken gjelder.
    Å lese bloggen her får meg til å tenke på at VG burde brukt litt midler på å utvikle Frithjof Jacobsen, så kunne jo han kanskje blitt litt bedre han også. Det høres ut som det er litt å gå på.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Belge B - juli 19, 2010 at 11:33 pm
  38. Takk til alle som har skrevet her. Fra begge sider. Beklager hvis det tar noe tid før jeg får lagt ut kommentarer. Navarsetes bruk av coach engasjerer tydeligvis mange. Bra når saker i VG gjør det synes jeg. Å være partileder og en av de tre fremste statsrådene i regjeringen er en svært tøff jobb. Jeg mener Navarsete, i likhet med alle andre, selvfølgelig står fritt til å søke råd og bistand hvis hun ønsker det. Men for meg blir det galt at departementet skal betale. Det er uryddig. Jeg er også ganske skeptisk til coach-bransjen. Tviler ikke på at det er mange flinke coacher, og at folk kan ha utbytte av å bruke slike. Men det virker også som om det er mye luftig prat. Metodene er også kritisert blant psykologer og folk som forsker på ledelse. Før jeg skrev kommentaren leste jeg en rekke tidligere uttalelser fra Erik Møller til aviser etc. Mye av det han sa der, samt det jeg fant på hans egen hjemmeside, virket for meg som veldig luftig og selvfølgelig. Derfor er jeg også tvilende til om dette er en fornuftig bruk av offetlige penger. Dyrt er det også. 2400 kroner per time er mye. Selv i konsulentbransjen. Fortsett gjerne debatten, lover å legge ut kommentarer så ofte jeg kan. Beste hilsen Frithjof Jacobsen, VG

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frithjof Jacobsen - juli 20, 2010 at 12:20 am
  39. Den rødgrønne regjeringen er allerede klar over at dens tid er over, så mye tull og tøys de har holdt på med i de siste månedene så er det ingen vei tilbake. De har selvgitt Høyre og Erna Solberg klarbane til regjeringslokalene og statsminister(boligen)stolen!

    http://www.vargas12.com/2010/07/morna-jens-2/

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    vargas12 - juli 20, 2010 at 12:24 am
  40. Jeg synes navarsete godt kan bruke 45.000 på ZEN – det er sikker mer nyttig enn om hun skulle ha brukt noen millioner på “vanlige” konsulenter eller medierådgivere!!!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Aksel Breines - juli 20, 2010 at 12:24 am
  41. Dette er storm i et vannglass, enkelt og greit. Beløpet er minimalt. Temaet er relevant og viktig.

    Dette er en av de mest fornuftige måtene jeg har hørt penger brukt på.

    De som kritiserer dette aner ikke hva pengene faktisk er blitt brukt på.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Leif Erik Paulsen - juli 20, 2010 at 12:24 am
  42. Skammelig. Hvorfor tror du at folk vil akseptere en slik sløsing, dere lager lover å regler for alt mulig, slik at dere kan tyne folk flest. Men når det gjelder dere selv så er dere i utakt med velgerne deres. Folk flest aksepterer ikke denne “gribbe” holdningen som dere står for.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Hogne Beute - juli 20, 2010 at 12:37 am
  43. Ja til coatching og lederutdanning! Hvor folk henter sin motivasjon og veivisning fra er det samme. Så lenge folk får noe ut av det – så er det grunn god nok! Agurknyhet…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Tone - juli 20, 2010 at 1:01 am
  44. De fleste av oss trenger faktisk utenforstående for å bedre oss selv og bli bedre (som mennesker, ledere eller hva det nå måtte være), og vi bruker både formelle og uformelle kanaler til dette, slik som venner og familie, eller vi betaler noen utenforstående somm kan bringe inn et nytt synspunkt . Det er et godt tegn at en leder ser rom for utvikling av seg selv, og benytter noen utenforstående som kan hjelpe. Vi i Norge må slutte å være så opptatt av janteloven og hva “om er korrekt”. Det er en gammel holdning at vi “skal klare alt selv”, og det har vist seg at den ikke fungerer. Hvis det hjelper, er det vel bra, uansett hva kilden er?

    Og til alle dere som er så skeptiske til Zen og meditatsjon og tror at dette er noe gammelt, religiøst humbug: Har dere lest de utallige nyere forskningsrapportene som bekrefter at meditasjon har en rekke positive egenskaper, som f.eks. å hjelpe folk å takle stress og andre vanskelige følelser, bedre selvtillit, mindre negative holdninger til livet og til andre, bedre humør og faktisk bedret immunsystem. Listen er uendelig lang, og vil tro at dette alt i alt ville komme de andre ansatte til gode også. Det er hverken magi eller religion, men en holdning til livet om å være aksepterende, overfor seg selv og andre.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Sonja - juli 20, 2010 at 3:12 am
  45. “Dette er storm i et vannglass, enkelt og greit. Beløpet er minimalt. Temaet er relevant og viktig” skriver Leif Erik Paulsen i sitt innlegg her. Igjen er det en coach som er inne her, se under:

    Bak NyeVaner.no stårt Leif Erik Paulsen. Paulsen har sin profesjonelle bakgrunn fra salg og salgsledelse og som kursleder og foredragsholder i næringslivet i Norge, Sverige og Danmark.

    Jeg har det inntrykket at mange som driver med coaching nå frykter for at oppdragene langsomt forsvinner pga. diskusjonene om Navarsetes zen-coaching. Det er ganske sikkert at de fleste har blitt mer opplyste og ganske skeptiske til denne yrkesgruppen etter at denne saken har kommet i mediene. Det er not mange som mener at flere av disse coaching firmane blir drevet ganske useriøst og metodene grenser på sjarlataneri.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Lisa - juli 20, 2010 at 6:55 am
  46. En stor takk til Frithjof Jacobsen som har tatt opp denne saken i VG. Jeg er meget skeptisk til coaching og har informert meg ganske grundig om denne bransjen. Helt enig at mange virker useriøse og lite troverdige.

    Hjemmesidene er tildels meget uprofesjonelle, fulle av ortografiske feil, engelsk og norsk blandet i sammen, til dels lite enaivitetller ingen informasjon om deres utdannelse, linker som ikke fungerer osv.

    Her tror jeg det er mange som tjener gode penger på andre folks naivitet.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jens - juli 20, 2010 at 7:48 am
  47. Hva sier dette om Zen-terapeut Erik Møller? Han lot seg intervjue av VG, men feiget ut og trakk både utsagn og foto. HOHOHO….Han kan da umulig være tilstede i eget liv og i egne handlinger! Tipper at Navarsete er rundlurt! Hun kunne da zannzynligvis funnet en bedre og mer integrert coach enn dette å bruke zkattepengene våre på! Zen betyr egentlig følgende: Zitte ztille, intet gjøre, grezzet gror, våren kommer av zeg selv. Med Møllerz zugerør rett inn i zkattebetalernes ztatzkazze….zummmer, zenzumer, zen

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Abrakadabra - juli 20, 2010 at 8:12 am
  48. Det virker useriøst når det kommer frem at det er alternative greier.. zen meg her og der….da bør ingen klage på Engleskolen heller.. eller at en viss AP-politiker ringte spåtelefoner ang politiske spørsmål … *humrer*

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    hehe - juli 20, 2010 at 9:37 am
  49. Det må jo også for en politiker være lov å bruke hodet, men hvorfor i all verden søke etter råd i det hinsidige ?!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Emeritus - juli 20, 2010 at 10:01 am
  50. At VGs kommentator synes Navarsete og rådgiveren er idioter, betyr jo ikke at de ER det. Det kan vel hende at enkelte får verdi av samtaler som Jakobsen åpenbart ikke får.

    Og; det betales for mye kurs og veiledning i det offentlige som det er betydelig mer grunnlag for å stille spørsmålstegn ved enn dette.

    Dagens Næringsliv skriver klokt:
    “Skal kritikken mot Navarsetes bruk av skattebetalernes penger henge på greip, må alle offentlige organisasjoners bruk av penger på utvikling av sine ledere under lupen.”

    Men det vil jo kreve litt mer journalistikk fra sommerdesken i VG enn et enkelt hysterisk oppslag av en faktura på 40.000 kroner?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Halvard - juli 20, 2010 at 10:26 am
  51. Jeg brukte selv coach for noen år siden da jeg trengte det og erfarte veldig gode resultater. Flere år senere og rent tilfeldig utdannet meg deretter til coach og ser hvilke resultater det gir å coache mennesker som trenger det. Det er lite hokus pokus, men å sette livet eller oppgaver i rett perspektiv, noe som ikke alltid er like lett i vårt moderne samfunn som er så heseblesende at folk ikke får tid til å reflektere.
    At honoraret er noe høyt kan diskuteres, men resultatene som kommer av coaching kan ingen trekke i tvil!!
    Thomas F.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Thomas Frydenlund - juli 20, 2010 at 11:13 am
  52. Dyrt? Latterlig da, enhver form for videreutdanning/coaching og lederutvikling koster penger. Ofte mye mer enn 40k.

    At ikke departementet skal betale? Hvorfor ikke? Hvilken stats/kommune-ansatt, leder i næringslivet osv osv er det som ikke får betalt et kurs eller utdanning en gang da?

    Det eneste som kanskje er noe å henge seg opp i her, er vinklingen til selskapet. Zen….jeg er så drit lei den alternative bølgen som skyller over Norge. Det er nesten mer provoserende enn religion. På den andre siden så er visst ikke Zen-greia så veldig mye mer enn sloagans, og da er det innholdet i coachingen som er viktig her, forhåpentligvis er han en dyktig fyr.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Beta - juli 20, 2010 at 2:47 pm
  53. Fr. Navarsete er faktisk minister!
    Det er for å bli bedre til å fylle sin rolle som minister hun søker rådgivning. Hennes kvalifikasjoner som partileder har blitt gransket av valgkommiteer og landsmøter, og der er hun kvalifisert så det holder.
    Hennes stilling som minister har hun ikke søkt på. Den har blitt henne tilbudt, og hun har takket ja.
    Man må faktisk ha vært minister for å forstå hva det innebærer å være minister.
    At Liv Signe Navarsete ønsker å gjøre sitt beste innen en stilling man hverken kan utdanne seg til eller på annen måte forberede seg på, anser jeg for å være forbilledlig!
    Å harselere med ministre som benytter enhver mulighet til å fylle sin stilling bedre anser jeg for å være nedrig!
    Jacobsens innlegg føyer seg desverre pent inn i rekken av lignende uvettige innlegg hvis eneste formål må være å fordumme befolkningen.
    Coaching kan definitivt anbefales, Jacobsen!

    Jeg har skrevet mer om dette her:
    http://siviren.vgb.no

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Iren(e) - juli 20, 2010 at 3:18 pm
  54. Har ein del peiling på zen etter studieopphald i Laos. Forsøkte i dag med kontakt av diverse folk i sp leiinga. Negativt, og dårleg marketing.
    Lurte mest på kva mat Navarsete kan eta som Zen????????????. Antageleg er oksekjøt på neilista????????????.Har ikkje lukkast å få komentar frå sp om dette

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    tor almås - juli 20, 2010 at 5:13 pm
  55. Frithjof Jacobsen, har du og dine kolleger et fnugg av journalistisk integritet bør dere se nødvendigheten av å utdype hva zen dreier seg om. Kjernen i saken er pengebruk, men her scorer dere billige poenger på folks uvitenhet om en “religiøs” retning som er så fjernt fra New
    Age, mystikk, snåsamannen og Märthas engleskole man kommer. Buddhisme handler om å roe ned tankenes kaos så man kan gi slipp på uvaner, utvikle empati, dyrke fred og forsoning. Dere har et ansvar. Ta gjerne sjarlataner

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jan Kristian - juli 20, 2010 at 5:26 pm
  56. At Liv Signe Navarsete benytter seg av coaching tjenester synes jeg er helt topp.

    Verre er det med kommentatoren her – han forsøker å bruke nordmenns generelle fordommer mot konsulenttjenester til å lage en sak – helt uten grunnlag.

    Frithjof – jeg tror du trenger coaching. Du kan i alle fall starte med å undersøke hva en coach egentlig gjør. Da vil du forstå at selv om man har verdens største organisasjon til disp, så kan man trenger det.

    PS! Jeg er ikke coach selv – arbeider som leder i næringslivet. Har heller ingen sympatier for Senterpartiet. Bare synes at VG dummer seg ut i denne saken.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Bent - juli 20, 2010 at 9:32 pm
  57. Kanskje bloggeier, som også er journalist, trenger en personlig trener?

    Enkelte klarer å se litt lenger enn bloggeier.

    http://siviren.vgb.no/2010/07/20/irene-et-fordummende-innlegg-om-navarsete/

    Iren (E) har rett:

    Man blir dummere av å lese VG!
    Ekstra ille er dere når dere blogger.
    Man forventer bedre standard av journalister i Norges største avis.

    Bloggere og de som leser blogger er ikke nødvendigvis idioter!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Rasva - juli 21, 2010 at 12:12 am
  58. [...] å være med på leken skrev politisk kommentator Frithjof Jacob-zen en kommentar på bloggen sin: “Suppe i zentrum”  Med moralsk patos og referanser til felleskapets penger. Sjelden har man lest en tynnere suppe [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Skattebetalernes penger « Vox Populi - juli 21, 2010 at 11:16 pm
  59. Har du muligens fått så hatten passer?
    Hvor blir det av svarene dine, Jacobsen?

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Menthos - juli 25, 2010 at 8:37 pm
  60. Hei Menthos.

    har svart litt lenger oppe. har ikke så mye å tilegge. hadde jeg hatt hatt, så hadde den passet fortsatt. bare fint at folk tar av litt. i vg i dag, sier forresten senterpartiet at de nå mener det bør vurderes på nytt om partiet skal ta regningen for coach-timene. om de gjør det med moralsk patos får vox populi avgjøre… han følger jo med på ting.

    Frithjof

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Frithjof Jacobsen - juli 25, 2010 at 8:48 pm
  61. [...] interesse kan knapt handle om ledelsesutvikling og betalte kursere. Det måtte eventuelt være en diskusjon om hva som er partiets finansielle plikter og hva som er departementets, en grenseoppgang jeg ikke vet så mye om. Men jeg tror det også [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

  62. [...] ble fulgt opp av et blogginnlegg av Frithjof Jacobsen, og nettavisens (eller nettavizen om du vil) kommentarspalter og bloggsfæren [...]

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Navarsetes zen-trener - august 3, 2010 at 10:39 am

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00